17 mars 2015

Rögle på G - och mycket ridå för oss..


Minns gärna denna match....


Så är det dags. Andra chansen. Lite som Melodifestivalen detta. Vi dög inte till i första omgången och bjuds nu andra chansen. Det har ältats en hel del om varför vi inte lyckades knipa SHL-platsen i första försöket. Vi vann första matchen hemma mot KHK och såg väldigt väldigt starka ut. Dessvärre stal KHK den tredje matchen. Även den en hemmamatch. I den femte övertidsperioden lyckades KHK valla in en puck via våra egna backar. Ridå #1. Dessutom fick vi Jan Urbas skadad. Ridå #2. Den förlusten sved mentalt. Ridå #3

I den fjärde matchen började vi skapligt, tog ledningen, men från den andra perioden var vi torsk. Torsk på energi. Ridå #4.

KHK kunde till slut vända matchen och vinna med uddamålet. De hade mer energi än oss. Ridå #5.


Nu ska vi upp i sadeln igen. Vi möter ett Rögle som hastigt, och mindre lustigt, fått ordning på sitt anfallsspel. Ridå #6. De formligen flyger fram på isen och tycks oövervinnerliga. Ridå #7. De har tre fyra spelare som hittar mål och målchanser i vart och vartannat byte. Ridå #8. De allra flesta "experter" lyfter nu fram Rögle som stora favoriter i denna matchserie. Ridå #9.


Man kan kort och gott säga att vi Västeråsare har inte mycket att hoppas på. Allt är hopplöst. Vi kan inte göra mål, vårt pp har gått i stå, våra målvakter har tappat formen, vårt bp är sämre än sämst, etc etc.

Varför ska vi egentligen spela dessa matcher för? Är det inte helt enkelt bättre att lämna WO och gå på sommarträning? 

Oavsett ovan skrivna känner jag mig personligen väldigt lugn och trygg. Vi har nu hamnat i den positionen att det mesta talar för oss! Låt alla fröjdas åt Rögles fantastiska vårform så ser vi till att vinna matcherna istället. Så enkelt är det. För mig får de nu se ut hur fan det vill med vårt eget spel. Spela gärna som krattor. Inte mig emot. Bara vi vinner.

Det är nämligen någonstans där som vi lärde oss något mycket viktigt i matchserien mot KHK. Vi gladdes åt att vi förde spelet, att vi spelade bra, men KHK sket i detta och såg istället till att vinna matcherna. Alla spelare har nu lärt läxan. Glitter och flärd i all ära, men, för att vinna matcher handlar det om att verkligen offra ALLT. Våra spelare vet nu bättre vilka uppoffringar som måste göras i varje byte, varje match. De vet bättre hur de ska prioritera sina insatser. Det är min fulla övertygelse.

Dessutom är jag övertygad om att våra tränare är bättre rustade inför detta matchspel. Även de vet nu mer, har fått större insikter, och kan på så sätt påverka matchers skeenden mer aktivt genom en mer synbar coachning. Spelar som är heta, som vill, som kan, ska erbjudas massor av tid. Gärna hela tiden. De spelare som bär den största glöden måste få visa vägen.

Se där!

Ett inlägg som började i moll slutar i dur.

Jag tror, kort sagt, vi har en alldeles utmärkt möjlighet att gå segrande ur denna kamp. Detta oavsett att jag själv mår som en påse gårdagsräkor pga en otroligt efterhängsen influensa.


Kämpa VIK!


2 kommentarer:

  1. Bra att du är positiv! Men A och O enligt mig är att man INTE gör som i sista matchen mot KHK och börjar spela på resultatet med 40 min kvar. Eller att man inte fattar att man måste ta timeout betydligt tidigare i matcherna om det finns behov av detta. Fixar de dessa två detaljer, kan detta bli riktigt bra och kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är här som jag inbillar mig att ledare, tränare, lärt sin läxa. De är nu bättre på att läsa av vad som behöver göras under matchens gång. Mer aktiv coachning där vissa spelare får ta större ansvar.

      Radera