4 september 2014

Sista träningsmatchen...


Slut på sommar, slut på försäsong, nu börjar allvaret!


Ja, då kan vi summera försäsongen då. Och hur gör man det på bästa sätt? Ärligt talat har jag inget riktigt vettigt att komma med. Inga träffsäkra analyser eller välgrundade reflektioner. Mest famlar jag i blindo då jag fumligt försöker förstå.

Som bekant var jag på plats när vi mötte Leksand borta i Tegera Arena. Mina intryck då var endast positiva. Tyckte laget gjorde en mycket bra insats, spelmässigt. Dock har jag i efterhand förstått att Leksands insats kanske inte var riktigt på topp. Åtminstone om jag tolkade Nick Angell rätt. Han tyckte faktiskt att Masarna var ganska usla. Han, om någon, vet nog bäst. Tror nog att spelarna på isen känner av hur intresserade, motiverade, motståndarna är för tillfället. Men, själv tyckte jag vår insats var närmast klanderfri....

Efter det har vi lyckats vinna två gånger om mot BIK Karlskoga. Normalt sett ett rätt meriterande facit om det inte vore för att Karlskoga faktiskt bara vunnit en(1) av sin åtta(8) träningsmatcher. Förlusten mot Vita Hästen kändes aningen överraskande. Enligt vittnen var inte segern för Norrköpingslaget orättvis på något sätt. Att vi sedan inte mäktade med mer än 1-1 mot Norska Lillehammer kändes även det rätt - överraskande.

Som vanligt har vi spelat mot SSK under försäsongen. En seger och en förlust i matcher som målmässigt varit väldigt jämna. Och vad säger det mig, eller oss? Inte mycket, förstås!

Vi har även hunnit med att spela borta mot LHC. En skaplig insats där LHC valde att vila fyra fem av sina mer tongivande spelare. Trots detta kunde LHC relativt enkelt vinna matchen. Där fick vi en liten indikation på ett steget ännu är ganska stort mellan ett förväntat topplag i Hockeyallsvenskan och ett etablerat i SHL. 


Ser man till spelarinsatser under försäsongen kan jag dra följande subjektiva slutsatser:

- Conny Strömberg kommer hänga med.
- Jonas Fransson har inte riktigt kommit igång.
- Jonatan Bjurö kan bli en utmärkt backup till Fransson
- Johan Jonsson har varit övertygande stabil 
- Nick Angell är skicklig som få, men, måste tygla sitt humör(!). Många motståndare kommer spela fränt mot honom. Allt för att få honom ur balans.
- Per Helmersson är lika utskälld och ifrågasatt som vanligt.
- Mathias Bromé hänger med och har nog säkrat en plats i truppen.
- Dustin Johner är en klasspelare. Gör inte många fel på isen.
- Jonas Emmerdahl känns rejäl.
- Simon Fredriksson behöver bevisa lite mer. Har ju alla verktyg för att bli en rejäl försvarsrese.
- Broc Montpetit känns som en bra värvning.
- Mikael Fryklund kanske är den forward som övertygat mest under försäsongen.
- Eddie Davidsson har inte riktigt klivit fram ännu.
- Fredrik Johansson har blandat och gett. 
- Christopher Mastomäki är en stor talang, men det känns som om han behöver "mogna" lite till.
- Marcus Söderqvist är som han alltid varit. Trygg och stabil utan att glänsa. Den stora frågan blir, som vanligt, om han ska spela back eller forward.

Övrigt:
- Evan McGrath, Jeremy Williams och Matt Fornataro. Tre spelare, tre grundpelare, i vårt lagbygge, Tillsammans med Jonas Fransson lagets ryggrad. De vet vad vi förväntar oss. Kraven är skyhöga. Nu är det upp till bevis när säsongen startar inom kort. 


Drar jag paralleller till förra säsongen så känns det precis lika ovisst. En hissnade känsla av okunskap. Ärligt talat tror jag varken spelare, eller ledare, vet riktigt var laget står, hur slagkraftigt det faktiskt är. Det enda vi alla vet är att när pucken släpps den 11 september i ABB Arena, då börjar allvaret, då delas poäng ut, då ska vi vara där...


Ha det gott alla hockeyvänner...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar