10 september 2014

Inför premiären #2

Hästen kommer på besök...



Bloggen sover inte. Än är natten ung. Hinner därför med viss möda, men med stor elegans, få ut ännu ett inlägg inför morgondagens premiärmatch. Temat är detsamma. Inbjuden supporter från motståndarlaget får breda ut sig på bloggen. Denna gång är det en supporter/person som troligen figurerat tidigare på Bloggen.  Personen ifråga driver bloggen Afterice.se. Vill man följa honom på Twitter så gör man det här: @AfterIce_ 

Nu raskt till frågor och svar...

Du driver en egen blogg med fokus på Vita Hästen, varför?
- När jag startade bloggen i september 2011 fanns det inte riktigt någon annan blogg som la ett stort fokus på laget, med dagliga uppdateringar. Då jag tycker om att skriva och följa Vita Hästen, tog jag tag i det och startade upp Afterice. 

Hur många säsonger har du trott att "nu går vi upp" innan det verkligen inträffade?
- Det är klart det har funnits säsonger man trott på laget, men nu senast trodde jag riktigt mycket på att man skulle fixa det. Dels på grund av att man ställde upp med ett bra lag. Två-tre säsonger i rad har jag i alla fall trott att chansen för avancemang har funnits.

Vad säger du om den tränaraffär som inträffade i klubben i samband med avancemanget?
- Jag har inget emot Per Hånberg, bra tränare och mycket trevlig person. Men ibland behövs förändringar. Om detta blir en förändring till det bättre är jag dock tveksam på, det får tiden visa. Lättare att ge ett mer korrekt uttalande när det gått en bit in på serien. Men oavsett, så är det svårt att leda en nykomling i HockeyAllsvenskan.

Finns det spelare som ni tappat till denna säsong som du gärna sett spela kvar i klubben?
- Det är klart. Bra spelare lockas till bättre klubbar och så har det också blivit i Vita Hästens fall. Om jag fick välja att ta tillbaka en som lämnat laget skulle jag utan tvekan ta Niklas Lihagen. En stor ledare och fortfarande en bra spelare. Sedan skulle jag inte ha något emot att se både Maksim Matushkin och Eric Norin i Vita Hästen. Men jag förstår deras val av ny klubb.

Ge mig namnen på tre spelare som kommer bli särskilt betydelsefulla under säsongen. 
- Marcus Eriksson. Pålitlig poänggörare som fortfarande har höga förväntningar på sig. Viktor Amnér. Back som är plockad från Troja-Ljungby. Har sett bra ut på försäsongen och kommer bli mycket betydelsefull. Målvakt Axel Brage. Kan få sitt stora genombrott. Förvånad om inte han blir Vita Hästens förstaval. 

Vad anser du själv om truppen, kommer den räcka till, är den tillräckligt bred för att klara en lång säsong med skador?
- Kommer det en skada eller två så ska man absolut fixa det, i och med att man lånat in ett gäng spelare. Sen om man räcker till återstår att se. Jag har själv tippat laget sist med anledning av att man är nykomlingar.

Vad har du för förväntningar på laget, rent spelmässigt?
- Jag hoppas man kan bjuda på en underhållande ishockey. Men jag förväntar mig väl kanske inte det. Man har kanske inte det materialet fullt ut. Så i det stora hela har jag inte några speciella förväntningar där.

Vad kan vara en rimligt placering för Hästen att sikta in sig på?
- Man ska vara nöjda om man slipper kvala sig kvar. Man är nykomling som sagt. Mycket är nytt för många och det kommer självklart bli 52 tuffa omgångar.

Törs du tippa matchen?
- Västerås vinner med 4-2.

Bloggen tackar för svaren och önskar självklart Hästen välkomna till att få stryk...


Nyhet!
Inom kort kommer Bloggen presenterar en nyhet för denna säsong. I lönndom har det "förhandlats" med en spelare i laget som kommer utsättas för Bloggen på ett alldeles speciellt sätt. Sent under kvällen enades vi om formerna för detta, i många stycken, märkliga samarbete. Men, mer om detta i något av de kommande inläggen...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar