23 april 2012

NHL, Örebro och lite där i mellan..

Länge sedan som jag skrev några rader på bloggen nu. Känns bara skönt. Alla behöver vi lite tid för eftertanke emellanåt. Livet är INTE bara ishockey. Det finns annat i ens vardag som då och då gör sig påmint. Familjen och arbetet till exempel. Inget dumt substitut att ta till när säsongen tagit slut. 

När det gäller Gulsvart och tappade spelare är det inget ännu som fått mig att rycka till av överraskning. Det är ganska väntade avhopp från truppen. Spelare som förtjänar att spela på en högre nivå samt spelare som kan må bra av ett klubbyte. Lika bra att släppa spelare som inte känner sig bekväma med sin sits i föreningen. Ut med dödköttet - typ!

Som ni märker nämner jag inte någon spelar vid namn. Vill ni veta vilka som lämnat går det utmärkt att logga in på www.vik.se :)

Om man skulle önska sig något nu så är det faktiskt  lite framtidstro. Jag skulle vilja ha någon form av besked, en indikation, om vad som vi supportrar kan förvänta oss till nästa säsong. Ska vi bespetsa oss på ännu en mellanmjölksupplevelse där vi är ganska bra och når en anständig placering i tabellen? Ska vi månne få uppleva en säsong där Gulsvart på allvar beblandar sig med de allra bästa och bjuder ärlig kamp ända in i kaklet?

Det jag efterlyser är ett uttalande, eller en värvning, som sticker ut. Varför inte en tränare som kaxigt pekar mot stjärnorna eller en sportchef som lyckas trolla fram något alldeles extra ur värvarhatten. Det behövs inte så mycket mer för att jag själv ska gå i gång. Lättledd och lättlurad som man är.

- Jag vill hellre leva på en bräcklig illusion, tills den brister,  än att inte tro på något alls.

För övrigt följer jag NHL-slutspelet rätt mycket just nu. Trevliga matcher. Visst. Men inte sjutton är de så mycket bättre än att se sitt eget kära Gulsvart böka runt i hemmahallen. Det jag imponeras mest av, i de matcher jag sett, är det ärliga spelet! Väldigt lite "smutsig" ishockey liknande den som förekommer hemma i ES eller AS. I NHL smäller man på rejält i sargen och den som får en smäll bara borstar av sig is och snö och kör vidare. Inga fåniga efterslängar och dåligt humör som här hemma. Svenska ishockeyspelare har mycket att lära av NHL ur det perspektivet. För att inte tala om domarna! Helt otroligt vad skickliga och omdömesgilla domare de har i NHL! Av de tiotal matcher jag sett den senaste tiden har det inte funnits en enda situation som varit tveksam! Makalöst bra....


Till sist konstaterar jag, denna gång, att våra rivaler(!) Örebro har rustat ordentligt. Men på ett litet besynnerligt sätt - i mina ögon! De har i princip ersatt varje flyktad(sparkad) spelare med en - likvärdig! Enda undantaget kan vara vår egen Mitell som nu valt att spela för de rödvita. Men i mina ögon har Örebro gjort någon form av rokad i sin trupp som liknar - remi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar