7 augusti 2017

Mer från söndagens minglande i ABB Arena Nord..

Han är som en ekorre, den gode Mathias Bromé. 


I mitt förra inlägg antyddes att jag träffat mycket folk under söndagen. Det är alldeles korrekt och riktigt. Det var många som ville prata. Kom fram, för mig helt okända personer, som ville snacka lite. "Det är du som är GurkOlle?" Något jag inte kunde förneka. Sedan var snacket igång. 

När jag satt med grabbarna från VIK Support och drack kaffe ringde det på mobilen. I vanlig ordning negligerade jag påringningen. Säkert försäljare. Kände inte igen numret. Fick närmast omedelbart därefter ett meddelande via annat socialt medium. "Varför svarar du inte i telefon?". Kollade upp närmare och insåg att det var en bekant, inte försäljare, som sökt mig. Det var den flyktade Mathias Bromé som ville ha kontakt. Blev därmed tvungen att ringa upp. En högröstad och stressad(!) Mathias vill äta mat på ABB Arena. Behövde sällskap. Så fick det bli. Trots allt behöver även en skribent som jag lite näring.

Det mest intressanta som framkom under vår gemensamma måltid var att Mathias blivit utsatt för en verbal attack i samband med att han parkerade. Någon tyckte att han "körde som en biltjuv" eller liknande. Detta hade gjort den gode Mathias så upprörd, och bringad ur fattning, att han dessutom glömt att låsa bilen! Förutom det visade han prov på en märklig kulinarisk insikt. Dagen till ära serverades spätta med skirat smör, potatis och remouladsås. En klassiker. En njutning både för gom och öga. Detta behagade inte Mathias som bytte ut den ljuvliga remouladsåsen mot - ketchup! Som gammal hemkunskapslärare är det som att svära i kyrkan. Ketchup till spätta!

Som vanligt när man träffar Mathias så blir det röriga samtal. Han är som en ekorre. Far omkring. Upp och ned på stolen. Fram och tillbaka i lokalen. Ska prata med alla han ser. Det blir kort sagt väldigt lite sammanhang och struktur i samtalet, om jag säger så. Men, en trevlig pojk, det är han!

Ska sticka ut hakan lite, försöka ge en indikation om var vinden blåste, i alla de samtal jag hade under söndagen. En försiktig positivismen kunde absolut skönjas. All den besvikelse och misströstan som fanns omedelbart efter vår degradering tycks nu klingat av till stor del. Väldigt många gav tydligt uttryck för att "det ska bli kul att gå på match" igen. Spelartruppens sammansättning tilltalade många. Att Fredrik Johansson slutligen skrev på har säkerligen bidragit mer än vad många förstår.

När jag pratade med Fredrik påpekade han en sak direkt. Nu var han åldermannen i laget. På riktigt. Med detta följer per automatik ett stort ansvar. Vi pratar ofta om kulturbärare. Fredrik har axlat den roll som Marcus "Slangen" Söderkvist hade. Nu är det Fredrik som ska tygla och och hålla ordning på alla ungtuppar i laget. Genom sitt agerande på isen, träningar, och i omklädningsrummet, kommer han sätta den agenda som ska gälla. Det kommer bil bra. Riktigt bra!

Så var det "Dogge". Douglas Alenbring. Denne förtjusande brutale(!) yngling som gillas oerhört av supportrar. En spelare som gjort avtryck i rinken på ett handfast sätt under sin korta karriär. Jag pratar om tacklingar. "Dogge" gillar att smälla på. Något som fler än en motståndare förbannat. Ja, till och med domare har tyckt till i ärendet. "Dogge" berättade vid ett tillfälle att han blivit tillsagd av domare under match "att ta det lite lugnt" med sina tacklingar. Detta under spel i J18/J20. Då hade han i matchen smällt på några motståndare, helt regelrätt, men domaren ansåg att han trots detta kunde "hålla igen lite". Det var säkert anhöriga till spelare som tacklats som påverkat domaren. Farsor och morsor som inte ville se sina respektive söner bli överkörda i sarghörnen.

När det gällde kommande säsong lovade "Dogge" att det skulle smällas på rejält när chansen dök upp.

-----------

Så, det var del två i mitt rapporterande från söndagens aktiviteter i ABB Arena Nord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar