4 augusti 2017

Det banala framstår som analt...

Vem blir denna säsongs Andreas Lindh?
[Bild från]




Det gäller att sätta en bra rubrik. Regel nummer ett när det gäller bloggskrivandet. Dagens rubrik kan tyckas underlig, närmast särpräglad, jag rent av utmanande. Precis så som det ska vara. "Vad menar karln?", tänker ni, och måste därmed fördjupa er i min text för att finna svaret. Då har jag delvis lyckats i mitt uppsåt. Jag har fångat ditt intresse. Nu gäller dock att spinna vidare. Följa upp med lite substans. Genast blir det svårare. Å andra sidan. Tar man del av allt det "tyckare" skriver i våra medier så behöver jag inte skämmas det minsta. 

Johan Jonsson
För att försöka återkoppla till dagens rubrik ska jag nu för en stund ägna mig åt "bra" eller "bajs". jag åsyftar då hur bra, eller dåligt, något troligtvis kommer att bli. Ta som exempel att Johan Jonsson tar klivet in från isen till båset. Andretränare i Enköping. Pang på rödbetan. Hur kommer det att gå? Har Johan de kvalitéer som krävs för uppdraget? Rutin och erfarenhet av spelet ishockey har han tillräckligt. Inte tu tal om detta. Men, är han en ledare? Då jag genom åren haft förmånen att lära känna Johan utanför isen vill jag dryfta mig till tro på saken. Lugnare och mer samlad personlighet är nog svår att finna. Lite "Skalman" över honom, helt enkelt. På ett positivt sätt, då förstås.  En ledare som säger det som behövs. Inte gnatar, tjatar, ryar och står i. En som tänker efter före, om ni förstår hur jag menar. Så, jag tror det kommer bli:
1.Bra
2.Bajs
--------------------

Thomas Paananen
Thomas kom in sent förra säsongen. En "nödlösning" i ett läge då skutan redan kantrat, vattenfyllts, sjunkit och nästan fått bottenkänning. Att bedöma Thomas utifrån detta låter sig naturligtvis inte göras. Ganska omedelbart efter att han tillträtt som ansvarig tränare nåddes jag av många synpunkter över hans eventuella kompetens som A-lagstränare. Det var en blandad kompott, kan jag säga. Ömsom vin ömsom vatten. Eller, om jag ska förhålla mig till dagens rubriksättning, både "bra" och "bajs". 

"Har mognat i sin tränarroll. Kunde förr gå bananas men numera blivit mer balanserad", påstod någon.
"Är duktig på att kommunicera med spelare", sa en annan.
"Jag gillar honom, han är kanon", sa en tredje (som haft honom som tränare i unga år).
"Tvivlar på att han har tillräckliga tränarmeriter för att hantera ett A-lag", grymtade en fjärde!

Med andra ord vet jag ingenting om Thomas kapacitet som tränare för vårt A-lag. Däremot kan jag alltid tycka till. Och det tänker jag göra. Med tanke på hur vår trupp ser ut idag, många unga spelare, inbillar jag mig att detta kan passa Thomas såsom en räkmacka. Steget att gå från J20 till Ettan känns mer överkomligt än att kliva in i trupp som ska husera i HockeyAllsvenskan! Så, jag tror det kommer bli:
1.Bra
2.Bajs

-----------------

Publiken
Den sjätte spelaren. Hur mår denne idag? Kommer publiken sluta upp eller sluta gå? Har pratat med lite folk ikring detta och optimismen är stor. Han kommer, publiken, alltså. Om man nu får använda detta personliga pronomen i tider då alla blir så kränkta? För mig är publiken en "han". På samma sätt som min båt tilltalas som "hon". Och det står jag för i dagens genusfixerade samhällsklimat. En gubbjävel är en gubbjävel, helt enkelt! Hm, tappa tråden en aning. Var är jag? Publiken, var det. Kommer den att komma? Här kan det vara lite läge att ställa sig frågan vilka förväntningar man kan ha? Vad som är rimligt! Vi spelar trots allt i en tredje-division. Inte att förglömma. Hur mycket gäller "passion oavsett division" när det verkligen kommer till kritan? Ett rimligt publiksnitt för spel i Ettan med innevarande trupp, med tanke på tidigare säsongers oändliga lidande, kan vara 1500 personer. Då ser jag bara till höstsäsongens 22 omgångar. 

Med en bra försäsong(övertygande spel) kan en premiär säkert locka upp mot 3000 åskådare. Det vore ett förträffligt avstamp. Men av tradition, och med hänvisning till tidigare statistik, avtar intresset remarkabelt om sportsliga framgångar uteblir. Med andra ord behöver laget prestera. Inte en gång utan varje gång. För att fatta mig kort: 
- En bra inledning på säsongen(försäsong inkluderad) kan lyfta snittet för höstsäsongens matcher ordentligt.
Och vad tror jag då själv? Naiv och ständigt lika blåögd inbillar jag mig att den trogna publik som följt laget de senaste åren kommer sluta upp till stor del. Min gissning är att vi kommer landa på ett publiksnitt för höstsäsongen som ligger närmare 2000 än 1500. Det ni! Så, jag tror det kommer bli:

1.Bra
2.Bajs

------------------

Så, det får räcka för denna gång....

3 kommentarer:

  1. Lycka till i den näst lägsta serien!

    SvaraRadera
  2. Fel! Finns div 3....

    SvaraRadera
  3. Tror snittet kommer bli högre än 2000
    Vi har tre RIKTIGT heta derbyn Surahammar Köping och Arboga + Enköping
    Skulle inte bli ett dugg förvånad om det blir över 3500 i dom matcherna

    SvaraRadera