30 augusti 2017

Jag spanar in vad några forwards presterat... #2



Negligerar det faktum att vi under kvällen spelar en träningsmatch mot Almtuna i Uppsala och fokuserar istället på att skriva färdigt mina tankar och reflektioner över våra forwards insatser så här långt. Detta är del två på detta tema.

Forwards:
Niclas Lehman (1 mål)
- Ännu en forward som anslutit till oss denna säsong. Avslutade med att föra upp Troja till HockeyAllsvenskan i våras. Hade en fin poängtrend i kvalserien. Var en stabil poänggörare i Huddinge. Enligt supportrar till Troja vaknade han till ordentligt just i kvalserien och var riktigt bra. Stor, tung, och med hygglig skridskoåkning, tycker jag mig se. Har inte, enligt mig, utmärkt sig speciellt mycket fram till nu. Känns dock som ett förvärv som kan bidra med både poäng och mål över en lång säsong. 

Marcus Bergman (2 mål)
- Supportrarnas val. En lite insamling bidrog till att Västerås kunde knyta till sig denna power-forward för ännu en säsong. Visade redan under förra säsongen att det fanns en hel del krut under suppen. Tyvärr satte en skada stopp för hans medverkan i den senare delen av säsongen samt det negativa kvalet. Där hade en frisk Marcus kunnat gjort skillnad. Har sett oförskämt rapp och pigg ut både under träningar och de matcher som spelats. Kanske en poängkung under höstens seriespel?

Petter Mattson
- Här måste jag inflika en liten varning, en brasklapp. Hur står det till med Petter? Hans fysiska status? Spelade bara 17 matcher i Enköping förra säsong p.g.a skadebekymmer. Har spelat sparsamt under träningsmatchandet. Faktiskt lite osäker på hur mycket han spelat. En frisk och kurant Petter Mattson kommer vara en enorm tillgång för oss i form av "Enköpingskedjan". Har en historik som notorisk poängmakare de senaste sex-sju säsongerna. Har dock, trots sparsamt matchande, visat fina kvalitéer som playmaker med O Pettersson och Weiskog. Frisk och kry en given aspirant på att ligga högt i poängligan.

Jesper Andersson (1 mål)
- Dags nu för Jesper att ta sista klivet in i seniorhockeyn. Har gillat Jesper redan från början. En frejdigt spelartyp som inte bett om ursäkt när han fått vara med på isen i A-laget. Har kanske inte fått spela sitt spel tidigare men nu finns det möjlighet. Med mycket förtroende från tränarstaben kan Jesper ta kliv i sitt offensiva spel. Det är jag helt säker på. 

Johan Skiöld (4 mål)
- En spelare som jag, faktiskt, inte lagt märke till så mycket i spelet men som tydligen kan vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Fyra baljor skämtar man inte bort. Är det inte lite Stefan "Loppan" Hellqvist-vibbar över Johans spel? Han senast sex säsonger, i olika klubbar, tyder närmast på det. Många poäng har det blivit oavsett var han spelat. 

Pontus Holmberg (1 mål)
- Hoppsan, säger jag!  Vad är detta? In i laget kommer en kille som jag inte haft så stor koll på under hans juniortid. Och så han bär sig åt! Bara kör som om vet vore vardagsmat att lira seniorhockey! Trots sin ungdom och orutin av spel på denna nivå har han glänst vid varje framträdande. Bra fart på rören, bländade klubb och puckkontroll, samt en grym förmåga att täcka puck. Tycks ha tre ögon i nacken. Frågan jag ställer mig är om han är fysiskt redo att köra seniorhockey. Jag tror banne mig det. Med den skridskoåkningen och det spelsinnet klarar man sig långt. Trots allt är det Ettan vi spelar i nu. Inte HockeyAllsvenskan. En perfekt miljö för Pontus att ta steget in i seniorhockeyn, banne mig.

Tobias Smids (1 mål)
- En J20 spelare som fått chansen att spela sig in i truppen. Har inte gjort bort sig. Påminner väldigt mycket om Wallin och J Andersson i spelstilen. En välutbildad hockeyspelare som kan hockeyns ABC. Ser på Elitprospekt att han ska vara 1,87 lång men bara väga 67(!) kg. Hade han käkat helium inför den vägningen? Herregud! Om dessa uppgifter stämmer lär han rent fysiologiskt se ut som ett sugrör. 

Det om detta...

För övrigt torkade vi tydligen mot Almtuna med 4-6 ikväll. Aldrig får man vara riktigt glad. Äckliga Almtuna, blä! Å andra sidan, vem bryr sig..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar