24 augusti 2017

Jag gillar det jag ser....



Besökte dagens träning i ABB Arena Nord. Alltid intressant att titta på vad de håller på med. Det pratas mycket om att "som man tränar spelar man". Dock är det inte alltid detta efterlevs. Det kan vara nog så lojt och stimmigt bland spelarna i vissa moment. Lite som en skolklass i mellanstadiet. Man vet vad som förväntas men tar chansen till lite vila här och där. Smiter undan när inte tränaren tittar på.

Visst ska det finnas utrymme för lite bus men inte på bekostnad av att det slarvas med några träningsmoment. Under dagens träning fick jag se exempel på just detta. Thomas Paananen bröt för att "läxa upp" sina adepter när de inte hade tillräckligt bra fokus. Det är bra. Mycket bra. Ge spelarna stort eget ansvar men gå in och styr upp när det tummas på inställning. Denna gång var det förstapasset Thomas inte var nöjd med. Något alla spelare hörde och tog till sig då de genast levererade bättre efter denna tillrättavisning. 

Jimmie Jansson var med på isen. Kul. Han är kunglig, på något sätt. I honom ser jag lite Andreas Lindh, en del Andreas Borgman, en skvätt Helmersson och ett uns Mitell. Den pojken har flera strängar på sin lyra som med rätt understöd kan utvecklas till något riktigt bra. Ge honom en plats i laget, först och främst. När detta är klappat och klart massor av förtroende. Då jävlars...

Marcus Bergman har fortsatt massor av energi och fart. Det är tempo furioso över honom. Nästan lite vildsint. Galet. Far fram som en orkan, en tromb, en torktumlare över isen. Får han bara balans i alla delar finns all anledning till en diger poängskörd under hösten spel. 

Enköpings-ligan ser fortsatt bra ut. Kanske lite väl plottrigt och fjuttigt emellanåt. Men driv det har de. Och kemi. Kanske de ska lägga sig till med skägg, hela gänget. Inte bara Oscar. Kan vara ett framgångsrecept. 

På backsidan ser det faktiskt lite spännande ut. Idag klev Kenny Källström fram och dundrade in ett våldsamt slagskott i krysset under spel fem mot fem. En riktig rackarrökare, en bomb, en missil. Såg på sitt sätt livsfarligt ut. Tur att Dahlbom hann undan..

En annan back, som jag inte nämner vid namn, var inte lika lyckosam när han fick läge mitt i slottet. Hans missnöje hördes nog bort till Sevalla. "Jävla kuk-slag-skott", hördes han vråla. Eller så hörde jag fel.

För övrigt agerade Patrik "Z" Zetterberg domare under dagens träning. Aldrig sett en domare som sett så obekväm ut på isen. Såg rädd ut och var mest i vägen. Skandal, vill jag påstå!

- Skulle det råka vara så att jag förväxlat någon spelare i denna text så är det så

Det jag gillar är den tydlighet som präglar de olika delmomenten under träning. "Gör så här", och så gör man så. Och gör man inte så, ja, då får man en tillrättavisning. Tydligt ledarskap. Nästan som om jag själv stått på isen med kepsen på svaj och taktiktavlan i hand. Blåsa i visselpipa, det är jag närmast expert på!

Det drar ihop sig till många matcher nu. Tre till helgen. Spännande...

Ha det gott..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar