8 februari 2015

Tuff träning, landskamp, Skultuna...

Besökte fredagens träning i Mimerhallen. ABB Arena Nord vad upptagen av Tre Kronor som körde ett lättare träningspass inför fredagskvällens match mot Finland. Stannade till en stund först inne i ABB Arena för att titta på "dagens" Tre Kronor. Lyckades med stor möda identifiera två-tre spelare i laget. I allt övrigt var det okända ansikten för undertecknad. Detta ser jag som ett stort problem med dagens Tre Kronor. Omsättningen av spelare gör att laget inte får någon tydlig identitet eller karaktär. De spelare som deltar är säkert duktiga hockeyspelare, men, de är inte några stjärnor. Laget Tre Kronor består till största del av tillgängliga spelare, numera. Speciellt i alla dessa olika träningsmatcher som spelas av under säsong. 

Men åter till Gulsvart. Jag blev närmast förbluffad över den intensitet som rådde på träningen. Ruskig fart på alla spelare, i alla moment. Det var verkligen 100%, hela tiden. Fokus var det "lilla spelet" på isen. Att vinna närkamper framför mål, eller vid sarger, och komma till avslut. Spelarna var verkligen riktigt heta på gröten. Så heta att det ibland uppstod tumult där en hel del hårda ord växlades. Det var tacklingar i ryggen, armbågar i ansiktet, och slag över både armar och ben. Rena Vilda Västern, banne mig. 

Om spelarna kan ha samma intensitet i kommande matcher som de hade på fredagens träning, då blir vi jäkligt tuffa att möta. Det var väldigt mycket "Bofors" över grabbarna..

Under fredagskvällen dristade jag mig till att besöka landskampen mot Finland. Det blev ett riktigt antiklimax. Matchen avbruten pga sprickor i isen. Jag lägger skulden på Svenska Ishockeyförbundets krav om att det ska läggas ny reklam inför match. Vilket trams. Tre Kronor är numera en "produkt" och fokus tycks ligga på att håva in så mycket sponsorpengar som möjligt. Det sportsliga får komma i andra hand. Att sent komma och kräva att befintlig reklam måste målas över styrker denna min tes. Förbannade klantskallar, säger jag bara. 

Tragiskt för alla busslaster med barn och ungdomar som nu fick lämna Arenan redan efter en spelad period.

Själv tog jag det med visst jämnmod. Spelet under den första perioden imponerade inte nämnvärt. Det spelades inte mycket bättre hockey än när vi själva lirar i hockeyallsvenskan. Trodde i min enfald att ett landslag, med landets bästa spelare, skulle prestera bättre...

Kvällens goda nyhet var att mitt andralag, Skultuna, vann sin första match i det playoff som nu startat i Division 3. Det lovar gott...



..så var det med detta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar