24 februari 2015

Måste-vinna-matchen....

Idag får vi, eller laget, surt betala för missade poäng tidigare under säsongen. Idag pratar vi om Årets viktigaste match. Säsongens viktigaste match. Detta är givetvis en sanning i sig men faktum är att ALLA matcher man spelar under en säsong är precis lika viktiga. Varje poäng men vinner, eller förlorar, har lika stor betydelse oavsett om det är i omgång sju eller 49. Både Malmö och vi har försatt oss i detta bryderi då vi under perioder denna säsong spelat lite sämre. Den formsvacka, eller helt avsaknad av vinnande spel, vi själva hade under tidigare delen av höstsäsongen biter oss nu i röven. 

Nåväl. Vi närmar oss nu vägs ände och det som är gjort är gjort. Vi kan gräma oss grå över snöpliga förluster och tappade poäng. Nu står vi inför en mangrann uppgift. Tre matcher återstår och vi behöver troligen vinna dem alla. 

Malmö
AIK
Björklöven

Tre lag som alla kommer göra sitt till för att förhindra oss att nå vårt mål. Tre lag som alla har otroligt mycket att spela för och om. Tre lag som kommer ge allt, och lite till, i våra möten. 

Genom åren har jag själv genomlidit(!) så många "måstematcher" på Rocklundas läktare att jag inte kan minnas dem alla. Gemensamt nämnare har varit den lamslagna ångest man känt inför och under matchens gång. Trots min erfarenhet av tidigare upplevelser kommer jag hamna i samma tillstånd igen. Sanna mina ord. Då och då har man blivit belönad av att laget gjort heroiska insatser och vilket fyllt mitt bröst med stolthet och sprudlande euforisk lycka. Ett tillfälligt tillstånd som närmast kan liknas vi ett långt rus av välbehag. Men, jag har även fått uppleva motsatsen. Den enorma tomhet som ett misslyckande innebär. En märkligt känsla av att falla rakt ned i ett bottenlöst grått hål av misströstan. Det har då ibland tagit dagar innan man blivit sig själv igen. 

Dagens match mot Malmö anser jag dock inte ha riktigt samma höga dignitet som många andra viktiga matcher som spelats i hallen. Sanningen är att vi kan förlora men ändå i slutänden bli vinnare. Det går till exempel inte att jämföra denna match betydelse med många av de utslagsmatcher vi spelat genom åren. Där det verkligen gällt "vinna eller försvinna". 

Trots att jag innerst inne vet att allt inte avgörs i denna omgång, i dagens match mot Malmö, kommer jag sannolikt känna mig som en överkörd och tillplattad bäver vid en förlust. Men det är en helt annan sak. 

Oavsett vad som händer och sker i dagens match vill jag passa på att salutera laget, och tränarna, till en så här långt mycket väl genomförd säsong. Nu fattas "bara" att spetsa till och avrunda på allra bästa sätt...

Mot målet...

2 kommentarer:

  1. Gurkolle,

    det handlade mycket om hur du skulle känna dig efter en förlust. Hur kom det sig? Nu blev det en vinst som verkligen är skön att njuta av. De senaste två matcherna har verkligen fått mig att njuta av livet. Såg dig på södra stå men det var omöjligt att röra sig på ståplatsläktaren igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Inte då. Försökte bara förtydliga att allt inte var förbi vid en förlust:)

      Radera