31 januari 2015

Tunga poäng borta mot IKO

Gråhns vs Engsund


Oskarshamn - Västerås 2-3 (0-0, 1-1, 1-1, 0-1)

Det blev lite som vanligt i våra möten med Oskarshamn. Tufft, jobbigt, lite småfult, och ovisst. Den minnesgode kommer säker ihåg att vid segern hemma i ABB Arena senast belönades Evan McGrath med avstängning efter en tackling mot Erik Andersson. Detta i en match som i allt övrigt inte var stökig eller ful på minsta sätt. Inför denna match raljerade jag på #Twitter och påstod att IKO:s Oskar Engsund skulle dra på sig 2+2+2+5+Game. Herr Engsund har en historik som talade för detta. Bland annat smällde han på vår Tony Romano förra säsongen med en hjärnskakning som följd. Inte visste jag att det skulle bli som det sedan blev....

Matchen då? Jag följde den via Viasat.se. En gratissändning som man tackade för. Dock var kvalitén inte den bästa och jag fick utstå både hackande bild och osynkat ljud. Men gratis är alltid gratis. Tyvärr får matcher en annan karaktär när streamen inte flyter på som den ska. Man förleds att tro att även spelet ute på isen hackar.

Första perioden var en helt ok period ur ett Gulsvart perspektiv. Det blev inte alls den anstormning från hemmalaget mot vår kasse som jag befarat innan match. Då jag tidigare sett IKO närmast förödmjuka Mora i en förstaperiod inte allt för länge sedan visste jag vad som kunde komma. Nog för att IKO försökte lägga puckar djupt, ta sig ned och sätta tryck på våra backar. Allt som oftast lyckades vi dock krångla oss ur denna press och skicka iväg puckar med bra adress till forwards. Min känsla var att Gulsvart mer försökte kontrollera IKO än att själva föra spelet. Något vi lyckades väldigt bra med. Liten spelmässig fördel till oss.
Skott: 5-11

Den andra perioden började med att Nick Angell drog på sig en utvisning. IKO tackade för denna möjlighet. Emil Kristensen slängde in en puck från blå som elegant smet förbi allt och alla och in bakom en skymd Jonatan Bjurö. Det behöver inte konstras till så mycket i powerplay. Kasta in pucken mot mål, då finns alltid chansen. 

Efter IKO:s ledningsmål trodde jag hemmalaget skulle gasa på ordentligt för att behålla momentum i matchen. Så skedde icke. Istället var det vi som allt mer tog över spelet ju längre perioden gick. Vid ett av våra många besök i IKO:s försvarszon lyckades till slut Oscar Steen hitta en fin macka till Nick Angell som åkte in på sovande sidan och stänkte in reduceringen till 1-1. Faktiskt ett riktigt snyggt hockeymål, om jag får säga det själv.

Någonstans på vägen i denna period, vet inte exakt tid, inträffade två incidenter som senare utmynnade i ett större bråk:
1. Oscar Engsund kliver fram i vår zon och ska stöta mot Jeremy Williams som är på väg fram med puck. Precis när Engsund ska "trycka till" ändrar Williams åkriktning en aning och Engsund sätter då ut sitt högra ben/knä för att inte bli överspelad. En solklar ben/knätackling som tillfälligt däckar Williams. Med tanke på dennes tidigare skada som hållit honom borta från spel i nästan sex veckor höll jag, och många andra, andan av förskräckelse. Domaren väljer dock att fria helt och Williams får hjälp av isen.
2. Per Helmersson kliver upp i mittzon med puck, passar ifrån sig pucken, och blir efter detta pååkt av en spelare från IKO. Även detta en tydlig ben/knätackling. Dock anser jag att denna tackling mer får föras in på olyckskontot. Det fanns inget uppsåt från IKO:s spelare att försöka skada. En kollision, helt enkelt, men likväl kunde domaren även här tagit utvisning.


Efter denna reducering fortsatte vi att trumma på och tillbringade en hel del tid i IKO:s försvarszon. Efter en målvaktsblockering av IKO:s målvakt utbryter sedan det stora tumultet. Vad som egentligen startade det hela är för mig oklart. Det kan ha varit att en av våra spelare stötte med klubban mot målvaktens när denne skulle blockera pucken. Oavsett vilket så var kalabaliken ett faktum och slagsmålet snart igång. De som brakade ihop var Stefan Gråhns och Oscar Engsund. En domare försökte gå emellan och belönades för sitt nit med flera slag mot ansiktet. Domaren gav därmed upp och släppte kombattanterna som fick boxas vidare. 

Som vanligt är jag själv väldigt ambivalent till dessa slagsmål. Jag har förståelse för att de förekommer och de har ett visst underhållningsvärde. De kan även fungera som moralhöjare både för lag och publik. Så länge inte dessa slagsmål är "iscensatta" kan jag köpa det hela. Nu slutade denna "match" med att båda stridstupparna fick lämna isen och ingen var mer nöjd över detta än undertecknad. Anledningen till denna min förnöjsamhet bottnade i rädslan för skador på någon av våra spelare om Oscar Engsund varit kvar på isen. 


På vårt eget forum, Gurkburken, har känslorna svallat höga efter detta slagsmål. Många ropar på att vi måste ha en "polis" i laget som går in och skyddar våra stjärnor. Jag förstår upprördheten men samtidigt vill jag påpeka en viss problematik. Om vi har en "polis" som ska hoppa in på isen och "spöa upp" elaka motståndare så får vi kallt räkna med att denna polis blir avstängd! Vad ska vi då göra under dennes avstängningsperiod? Värva ännu en - polis? 

Perioden slutar 1-1 i mål men spelmässigt tar vi över allt mer. 
Skott: 4-13

I den tredje perioden kommer IKO ut lite mer desperata och sätter lite mer tryck mot vår egen kasse. Trots detta har vi inte speciellt svårt att värja oss. Det byts lite chanser fram och tillbaka innan IKO slarvar med ett uppspel som Dustin Johner snappar upp. Han vänder tillbaka in i IKO:s zon och skickar iväg ett lågt skott där Gasper Kroselj tvingas släppa retur. Returen går rakt ut till anstormande Erik Andersson som skickar in pucken i nät. Efter målet känns det som om vi, som vanligt, stänger igen matchen. Tre poäng är som i den lilla berömda asken.

När det är knappt två minuter kvar tar IKO ut sin målvakt och chansar med spel 6 mot 5. Stabil som jag är i min tro förväntar jag mig att vi ska sno trissan och stänga matchen med ett tredje mål. Och, det är vad vi gör. Vi gör matchens tredje mål - dock i egen kasse! Olycksgubben Markus "Slangen" Söderqvist lyckas med det hemmalaget inte gör. Han överlistar Jonatan Bjurö och skickar liggandes in IKO:s reducering till 2-2. Ett på många sätt elegant mål men denna gång i fel bur...

Lyckligtvis lyckas vi sedan vinna matchen i sudden där Oscar Steen får kröna en fin insats med att stänka in segermålet. 
Skott: 7-6

Summering:
- Oskarshamn var, lyckligtvis, inte alls så heta och jobbiga som de kan vara på hemmaplan. Allt eftersom matchen led var det vi som styrde och ställde på isen. Först i tredje perioden lyckades IKO, stundtals, ställa till med problem för oss i egen zon. 
- Jag är oerhört tacksam att Jeremy Williams och Per Helmersson undkom denna match utan skadeproblem.
- Gulsvart gjorde en gedigen bortamatch. Den trygghet som finns i laget lyser igenom i alla formationer. Laget bara nöter på. Inte alltid briljans, men alltid hårt arbete.
- Vi gör fortsatt väldigt få misstag. Därmed bjuder vi inte motståndare på lägen.
- Tre poäng hade varit perfekt. Två poäng är mycket bra.
- Domaren/na hamnade mycket i fokus. Efter matchen erkände de att det skulle har varit utvisningar vid ovan nämnda incidenter.

Mot Timrå...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar