20 juli 2010

Det nya laget..

Kanske måste man likt förbaskat börja rota lite i framtiden. Vad har vi nu för trupp att ställa på isen till kommande säsong? Enligt de som vet finns det sexton spelare kvar sedan förra säsongen och runt tio nya har tillkommit. Det luktar inte kontiunitet - precis. Lägg därtill ny sportchef och nya tränare. Men det kanske är det som är det fina! Vi kan inte ha några förväntningar. Eller, rättare sagt, förväntningar kan vi ha men inte så stora. Å andra sidan. Med tanke på förra säsongen så kommer allt bli bättre. Eller?

Vad har vi då fått in för nya spelare. Några kanadicker, en grek och en fransman. Sedan ett gäng "tryuot-spelare" från division ett. Det luktar inte kvalserien - precis. Men, säger någon, se på Bofors som lyckades hítta några guldkorn från division ett förra säsongen. Tja! Kanske det är en väg att gå. En gemensam nämnare för lagets nya spelare är att det är inga Leksandsvärvningar - typ! Med det menar jag att det rör sig inte om +35 spelare. Istället är det unga, äregiriga och hungriga spelare som vill upp i seriesystemet och ser gulsvart som ett bra avstamp mot detta mål.

Vad det gäller våra nya tränare säger jag - Pass! Jag gillar verkligen den tränartyp som Mats Waltin företräder. Har en känsla av att det finns mer än de normala tre hjärncellerna som de flesta tränare brukar vara utrustade med (se Wikegård). En tränare som inte står för några extatiska eller mediala uttalanden bara för att få synas. Istället en person som utstrålar lugn och trygghet. Precis vad gulsvart kan behöva nu.

Under några dagar framöver ska jag börja nagelfara den spelartrupp vi har och försöka komma till insikt. Kanon eller Kalkon? Framåt eller bakåt? Ingen vet men alla tror - så även jag.

Jag tror på denna säsong. På något sätt.

Med tiden ska jag försöka definiera vad jag tror....



4 kommentarer:

  1. Mats Waltin lugn ? Vänta skall du få se när matcherna börjar,Wikegård,Boork och Sur-janne är rena änglarna jämfört med Waltin.Där har du en som reagerar direkt när någon spelare gjort något fel på isen,blir då rejäla utskällningar i båset kan jag lova

    SvaraRadera
  2. Jo! Du har säkert rätt, men, jag tänkte mer på hur Mats Waltin uppträder mot media. Där ger han alltid ett oerhört sansat och gott intryck. Aldrig några yviga uttalanden om tur och otur, eller en massa floskler.

    SvaraRadera
  3. Förra säsongen ville både du och jag till kvalserien :) Den här säsongen vill inte jag till kvalserien för allt smör i Småland.

    Men jag önskar att du får ta del av den glädje och känsla jag hade när matchen AIK Växjö var färdigspelad. Det kan ju inte ske fören nästa vår det är lång väg dit.
    Men allt kan hända, inte trodde många på AIK när det var typ tre omg. Kvar, men det var då som Leksand gjorde just en Leksand, och öppnade dörren för oss. Så VIK och Leksand upp, kan det vara något?
    Ha det bra, och hoppas att du trivs i ditt nya boende.

    SvaraRadera
  4. Det var skillnad GurkOlle,där har du helt rätt gällande deras skillnader i media

    SvaraRadera