2 juni 2010

S-vikare..


Det var bättre förr...eller?

Egentligen tänkte jag skriva om något helt annat men efter att ha kastat ett dagligt getöga inne i den alltid lika läsvärda Gurkburken blev det så här istället. Varför detta tjat om svikare?

- Ja just det! Lever vi inte i ett modernt samhälle anno 2010 där alla arbetstagare har samma rättigheter, och förvisso skyldigheter?

Varför envisas supportrar att kalla spelare som inte vill spela just i deras förening för svikare, Judas, Hockey-Horor eller för att vara "pengakåta"! Har det inte gått upp för dessa supportrar ett tämligen enkelt faktum:

- Idrottsmän är som människor! Som du och jag - typ! De har samma behov av trygghet, social omsorg, vettiga arbetsvillkor och rimlig inkomst som vilken annan arbetstagare som helst!

Om du och jag i vårt arbetsliv byter arbetsgivare misstänker jag att de allra flesta ger bifall med uppmuntrande tillrop. Bravo, säger man! Det är starkt att våga bryta upp, prova något nytt, testa sina vingar!

- Jag kan aldrig tänka mig att de forna arbetskamraterna samlas i en liten pöbelgrupp och börjar skrika "penga-hora" eller "svikare" om den arbetskamrat som lämnar för ett annat arbete!

Kan vi inte enas om att en ishockeyspelare har samma rättigheter att skapa sig en trygghet som alla andra, som du och jag, utan att behöva hängas ut som en - Judas!

- Eller finns det någon som anser att ishockeyspelare(idrottsutövare) borde vara livegna som drängarna och pigorna i det gamla bondesamhället?

Jag bara undrar - typ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar