2 augusti 2016

Det blev en bra dag, på sjön...

Ingemar, vinnare av aktionen....
Den båtaktion som jag lade upp på Tradera i syfte att dra in lite stålar till #RäddaVik vanns av ovanstående gentleman. Boende i Tibro(!) ropade han in aktionen med stor auktoritet. Till det facila priset av 1500:- vann han en heldag på Mälaren med undertecknad. Detta tyckte Ingemar var alldeles för billigt så han satte raskt in 500:- extra direkt till #RäddaVik.

Under våren och försommaren hade vi sedermera kontakt och genomförandet bestämdes till den 1 augusti. Alltså igår. Kändes på ett sätt väldigt optimalt eftersom A-laget gjorde sitt första riktiga ispass samma datum.

I sitt sällskap hade Ingemar två barnbarn. Leo och Joel. Två tuffa grabbar beredda på sitt livs(!) äventyr.

Leo och Joel gassar på fördäck.

De unga raska pojkarna fick en första lektion i hur man hanterar ett haspelspö. Något de aldrig hållit i sin hand tidigare. Då jag själv är en lysande pedagog tog det inte många minuter innan de svingade sina respektive spön på ett elegant sätt.

Leo förbereder nästa kast.

Fullt fokus av Joel under invevning.

Väderguden var relativt vänlig denna dag och bjöd på en fullt godkänd sommardag. Det enda som störde var en envis och ihållande stark vind. Alla som varit på sjön vet att det kan bli lite utmattande att utsättas för detta timme efter timme. Vi fick av den anledningen allt som oftast söka vindlä bakom olika öar. Visserligen är det mysigt att ligga i närmast stiltje bakom en ö men bra för fisket är det inte. Något som vi blev varse. Trots ett envist kastande av alla på båten blev resultatet av våra gemensamma ansträngningar närmast lika med noll.  Det var därför bra att det fanns andra aktiviteter att erbjuda. Mat till exempel:

Köttbullar, kryddstark korv, potatis.
Helt okey mat, ansåg Joel.

Efter maten krävde grabbarna bad. Så fick det bli. Efter ett visst försiktigt manövrerande taxade jag in båten till en brygga vid Johannesberg.

Sommar, sol, båt, vatten, fiske, sommarlov.

Lyckligtvis fick vi, eller Ingemar, till slut lite belöning för sin ihärdighet. En mindre gös hade godheten att nappa på hans spinnare. Trots fiskens ringa storlek var glädjen över fångsten stor. Ingemars första gös någonsin. En liten milstolpe på sitt sätt. Gösen fick naturligtvis återvända till sjön då den understeg lagstadgade minimåttet.

Ingemar till vänster.

Innan vi avslutade äventyret beslöt jag mig för att prova fiskelyckan vid en sista ö innan hemfärd. Trots sjökort, ekolod, plotter, etc var olyckan nästan framme. Enligt sjökortet skulle djupet inte vara mindre än 1, 6 meter. Då båten har ett djupgående på 0,8 meter kan jag ta mig in på de flesta ställen. Kände mig därför lugn. Allt skulle gå bra. Men, plötsligt varnade Ekolodet! Till min förfäran såg jag hur botten(på ekolodet) plötsligt reste upp en kulle! Djupet förändrades på några sekunder från 1,8 meter till 1,2 1,0, 0,8  0,6 och plötsligt plöjde jag fram med kölen nere i dyn. Känslan när båten saktade in var aningen läskig. Skulle det bli än grundare? Då jag vet att propellern är skyddad och det är kölen som "tar smällen" valde jag full fart framåt. Precis som VIK Hockey. Samtidigt som jag lade om rodret dikt styrbord lät jag dieselns 78 hästar jobba. Lika plötsligt som vi gick i botten var vi flott igen och kunde åka vidare som om inget hänt.

Mälaren är på många sätt förrädisk. Trots ett sportsjökort(papper) och ett digitalt sjökort med ekolod som hela tiden finns till hands höll dagen på att sluta med ett rejält grundstopp. Det hade i och för sig varit en värdig avslutning på en misslyckad fisketur!

Nå, vad tyckte då mina gäster om dagen? Trots utebliven fångst var de väldigt nöjda. Ingemar ansåg inte att han kastat sina pengar i sjön. I slutet av resan, hemkomna till bryggan, började vi prata om en upprepning. Varför inte åka ut igen, nästa sommar. Två resor till priset av ett! Det är så vi supportrar till Gulsvart jobbar...

Två trötta men nöjda grabbar efter en lång dag på sjön.