11 april 2015

Mathias Bromé - flyger vidare..

En glad yngling...


Så ska jag försöka summera en spelares avtryck i vår förening. Mathias Bromé. En virvlande vind som dök upp i A-laget fullpumpad med energi,  en stark tro på sig själv, och bara körde. I byte efter byte virvlade han runt ute på isen ständigt i jakt på den lilla svarta trissan. En speciell egenskap han visade upp redan från början var en fenomenal förmåga att vinna så kallade "andra-puckar" eller puckar i "andra-läge". Men framför allt utstrålade han en entusiasmen som smittade av sig. 

Med facit i hand kan vi alla konstatera att det sportsliga utfallet inte alls nådde upp till de förväntningar jag, eller andra, hade på denne yngling. Trots hans självuppoffrande insatser på isen ville det aldrig riktigt lossna poängmässigt. 

Det jag i dagsläget ställer mig lite undrande till är varför det blev som det blev? Varför förmådde inte Mathias ta de steg som behövdes för att bli "lite bättre" hela tiden? Det är väldigt vanligt att söka det enkla och självklara när en spelare inte utvecklas eller blommar ut. Inte sällan riktas kritik mot spelaren själv för att sakna vilja att utvecklas.

Som jag redan skrivit ovan fick tyvärr inte Mathias den sportsliga utveckling som vi alla hade önskat. Utifrån det är det naturligt att man som spelare börjar fundera över tingens ordning. Ofta kan ett miljöombyte vara precis vad som behövs för att hitta en ny väg till fortsatt utveckling. Jag vet inte vad det var som gjorde att Mathias slutligen bestämde sig för att bryta sitt kontrakt men förhoppningsvis gjordes inte detta i ett tillstånd av besvikelse och/eller frustration. 

Då jag under Mathias tid i A-laget haft förmånen att följa hans framfart på isen, och samtidigt haft en återkommande dialog med honom via olika sociala medier, kommer jag givetvis sakna honom till hösten. En oerhört trevlig, sympatisk, underhållande, personlighet som jag givetvis önskar all lycka i sin fortsatta karriär!


(Inlägget editerat 23:43)

Som ett bevis för sin tillgänglighet och vilja att ställa upp kommer här lite svar på frågor jag ställt till huvudpersonen ifråga:


1. Vad hade du personligen för förväntningar när du gick in i denna säsong?
- Jag hade väl som mål att få spela så mycket som möjligt. Ta en större roll i laget. 

2. Hur upplevde du den tröga starten som laget fick?
- Självklart var det en jobbig period när vi förlorade mycket. Men då gick hela gruppen tillsammans och gav och fan på att vi skulle vända detta och det gjorde vi ju.

3. När upplevde du att laget "var på rätt väg"?
- När vi började vinna några matcher i streck

4. Du spelade i flera olika kedjor under säsongen. Hur påverkade det dig och ditt spel?
- Inget man tänker på när man spelar. Men självklart vill man ju hålla en femma så länge som möjligt.

5. Hade/fick du en annan roll i laget mot förra säsongen? Mer defensivt eller så...
- Jag hade en större roll i det defensiva spelet denna säsong.

6. Finns det någon match/seger i grundserien som du själv upplevde som särskilt rolig? (Exempelvis vändningen borta mot Rögle)
 - Självklart är det skönt med såna vinster när man vänder en match. Skulle nog säga den mot rögle var riktigt fin.

7. Någon förlust i grundserien som du tyckte var riktigt sur?
- Alla förluster är sura. Jag hatar att förlora 

8. Hur nöjd är du själv med din prestation utifrån de möjligheter du fick?
- Jag tycker min säsong var helt ok. Kan alltid bli bättre.

9. Vad hade du själv för tankar inför matcherna mot KHK?
- Det skulle bli otroligt roligt att få spela en sån matchserie som betyder så mycket. Jag tyckte det var sjukt roligt.

10. Kan du beskriva känslorna när ni torskade i femte perioden hemma mot KHK?
- Det blir bara tomt. Man har slitit i 5 perioder så gör dom ett skit mål.

11. Hur upplevde du laddningen inför matcherna mot Rögle?
- Jag tycker det var bra stämning vi lämnade khk matchserien rätt fort. Och skulle fokusera på rögle.

12. Har du någon "enkel" förklaring till att vi inte klarade av att vinna mer än en match mot Rögle?
- Deras powerplay var bättre än vårat.

13. Incidenten med André D inför fjärde matchen borta mot Rögle. Mycket har skrivits och sagts i ärendet. Finns det något du vill/kan tillägga?
- Tycker inte sånt hör hemma på en hockeyplan överhuvudtaget

14. Du hade kontrakt ytterligare två(?) år. Nu flyttar du till Asplöven. Kan/vill du utveckla varför du tar det steget?
- Jag hade ett år kvar på mitt kontrakt. Jag valde att lämna för jag känner att jag behöver en större roll, samt att jag behöver mer istid, för min utveckling

15. Tycker du det finns något som ni(laget) kunde gjort annorlunda i matcherna mot KHK och Rögle?
 - Inte vad jag kan komma på nu.

16. Är du medveten om att det är vinter åtta(8) månader om året i Haparanda!
- Fint med snö :)

- Tack Mathias för din tid för oss och må fan ta dig om du nätar när vi möts i vinter!

2 kommentarer:

  1. Bra Intervju Olle! Tror nog att de flesta är överens om att Mattias är en mycket bra person. För min del vill jag peka på Gulsvarts spelide, "dump and chase" och cheking, som enligt mig inte passar Mattias och kräver mera fysiska spelare. Han behöver mer isyta för att hans storlek inte ska ligga honom i fatet och att han får mer nytta av sin skridskoåkning. En spelmodell som KHK passar Mattias bra, det skall vara snabba spelvändningar med några snabba pass över centrallinjen och avslut. Asplöven har väl inte riktigt disciplinen i defensiven jämfört med KHK, men man är ett offensivt lag som gillar snabba spelvändningar, dock ofta lite mera "nord/syd-hockey" över Asplöven. Men nu kan nog Mattias få mera av den roll som han hade i J-20, det skulle inte förvåna mig om han "tripplar" poängskörden i Asplöven dvs ca. 10-12 mål och runt 15-17 assist-poäng.
    //GurkLand

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket tänkbar utveckling. Och du har nog rätt. Bromé har sina förtjänster i att hålla puck, vända och vrida med kvicka fötter. Att bryta och bända i sarg passar andra bättre...

      Radera