10 april 2015

En uppskattad spelare lämnar...Mathias Bromé



Nu vänder han oss ryggen och reser mot nya utmaningar...


Energiknippet Mathias Bromé meddelade under dagen att han väljer en ny väg i sin karriär. Till hösten kommer han representera Asplöven i Hockeyallsvenskan. Jag som följt honom väldigt noga allt sedan han begick premiär i A-laget i Nobelhallen förra säsongen känner både vemod och sorg över detta faktum. Det är alltid ledsamt när föreningen tappar spelare som upplevts utvecklingsbara och talangfulla. Jag är den förste att erkänna att mina förväntningar på unge Bromé var större än han kunde leva upp till. Från att varit en notorisk poänggörare i J20 blev steget upp till A-laget inte den omedelbara succé som vi hade förhoppningar om. Ingen kan ta ifrån att Mathias, i varje byte, verkligen gav 100%. Däremot var det som om det satt en demon på hans axel som jävlades varje gång han fick ett läge framför mål. Allt som oftast studsade pucken "fel" och målen uteblev. 

Jag har för avsikt att skriva ett lite längre inlägg som en avskedshyllning till denne yngling men det kommer efter att jag fiskat lite mer i ärendet. I det inlägget har jag förhoppningsvis fått en del svar av huvudpersonen själv.

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Inte konstigt att Emmerdahl och Bromé lämnar. Dom gör helt rätt. VIK-ledningen har systematiskt utnyttjat våra talanger till att vara utfyllnad mellan stjärnvärvningar och SHL-lån. Den går inte att ta nästa steg i utvecklingen med sådana förutsättningar. Det räcker med att titta på SAIK så ser man hur man utvecklar egna unga spelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer under en tid framåt försöka få lite mer insikt i hur framgångsrika vi är på att hantera våra juniorer upp till A-lag. Enligt matematiska regler påstås att ur varje J20-kull ska det genereras en(1) spelare som utveckla fullt ut i A-lag. Det är inte mycket. Då förstår man vilken mördande konkurrens det är för unga spelare som vill slå sig in i ett A-lag. Om man då, konsekvent, roar sig med att värva andra unga spelare, utifrån, ja då blir möjligheterna än mindre!

      Radera