10 april 2015

Goddag, hur står det still?


Sportchefen - och alla hans 1001 uppdrag!
I dessa tider av rykten hit och dit vill jag gärna stanna upp lite och, som vanligt, ställa lite frågor. Frågor som kanske ter sig lite malplacerade i tider då allt ska ske snabbt, omedelbums, och helst - igår! Som bekant söks nu med ljus och lykta efter nya spelare som ska ta vid till nästa säsong. Vi supportrar törstar, bokstavligen, efter feta, fina, dyra, produktiva nyförvärv. Fullt förståeligt. Stundom får vi höra att vi har en sådan fin och välfungerande organisation. Allt flyter på. Smärtfritt och fint. Inget gissel och inget gnissel. Kort sagt: - Alla är lyckliga och trivs som fina fisken i den stora familjen Gulsvart. Precis som vi vill ha det. 

Men, hur förhåller det sig med detta? Hur fungerar det, egentligen, när vi värvar nya spelare? Hur går det till, egentligen? Att vår sportchef skriver kontrakt med nya spelare har till och med jag förstått, men sedan då?

Vad händer sen?

Hur tar sig föreningen an allt det som hör till för de nya spelare som anländer till Västerås? Jag tänker naturligtvis på den sociala biten. Är det sportchefen som håller i den biten också eller finns det andra personella resurser som sätts in för att möta och ta hand om de nya spelarna? 

Jag bara undrar, liksom! Är lite nyfiken, typ!

Att värva in en tonåring, ensamstående, låter rätt enkelt. En sådan kan man stoppa in i en garderob, skicka på ett busskort och en stadskarta. Det räcker gott. Men hur hanterar man spelare som kommer dragandes med fru och barn och är i behov av allt från boende till skola och barnomsorg? 

Jag bara undrar, typ! Är det, återigen, sportchefen som håller i detta eller finns det någon tjomme på kansliet som fixar? 

En annan sak jag funderat på är hur en sportchef hinner med att hålla alla bollar i luften. Vad jag förstår så är det så det fungerar i en elitförening. Vår sportchef är säkert med lite överallt, och chefar. Något som säkert är ganska naturligt i en tight organisation där alla måste fixa och bidra. 

Att jag undrar beror givetvis på att att jag inte vet. Annars hade jag inte undrat, förstås!

Under säsong är det en jädra massa spelare som kommer och går. En del får spela, andra inte. En del skickas bort, och får komma tillbaka. En del skickas bort, och kommer aldrig tillbaka. Andra lånas ut, och kommer ibland tillbaka. Hur sjuttons hinner en sportchef med att hålla reda på alla, hålla kontakt med alla, följa upp alla, och så vidare? 

Att jag frågar mig saker beror på att jag inte förstår, helt enkelt. 

En sportchef ansvarar inte bara för A-laget. Även juniorlagen med alla dess spelare ligger på hans bord. Eller gör de inte det? Som jag förstår, och fattar, blir det en jädra massa spelare, med anhöriga, som en sportchef måste hantera. Hur hinner han? Eller hinner han inte?

Ja, inte vet jag. Jag bara spekulerar och fabulerar...

Vad jag vet är att alla spelare vill bli sedda och behandlade med tillbörlig respekt. Precis som alla andra. Inget märkvärdig med det. Då jag själv arbetar med unga människor, i skolan, är jag väl medveten om hur viktigt det är att jag som coach/lärare/ledare hinner med att lyssna. Lyssna och bemöta på ett respektfullt sätt. Ibland är det tufft att hinna med, naturligtvis, men jag ser på eleverna hur oerhört viktigt det är för dem att jag tar mig tid, och lyssnar. 

Min stilla undran är helt enkelt hur sjuttons en sportchef, en ensam stackare(!), hinner med alla åtaganden som finns? Kanske är jag helt ute och cyklar. Kanske det inom föreningen finns en kader av kompetenta människor som dagligen hanterar just de frågeställningar jag här pekat på?

Så är det säkert. Allt är nog fridens liljor och klackarna i taket. Det är nog bara jag som fabulerar, som vanligt!

Go´natt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar