29 juli 2011

Grannfejden - eller törs man!

  


Som rubriken antyder är frågan just det. Törs man? Törs man sticka ut hakan och påstå att Gulsvart har en viss chans att blanda sig i leken? Tja, jag tror det. I brist på annat, eller tills någon motbevisar mig, väljer jag därför att tro på en trevlig säsong. En säsong innehållande många poäng, många vackra mål, och härliga vinster, i vanlig ordning(!), över ärkerivalen Örebro och skogsraggarna från Karlskoga. Det känns även som om vi denna säsong kan ta tillbaka initiativet från våra grannar i Uppsala. Det har varit lite av ett mörker i våra möten de senaste två säsongerna. Dags nu för återupprättelse gentemot Almtuna. Dags att ge Bobo lite panikångest. Få honom att tappa konceptet. Det är alltid lika roligt att se honom falla igenom och börja rya på domare, spelare, funktionärer och annat folk som råkar befinna sig inom spott(!)håll :)

Ser man till styrkeförhållandena mellan dessa fyra klubbar rankar jag dem enligt följande:
1. Örebro. Ett komplett lag med både bra defensiv och offensiv. Fått behålla flera viktiga spelare och värvat smart. Får de målvaktsspelet att stämma samt fortsätter att producera med sin fruktade förstafemma blir de en svår nöt att knäcka(men vi vinner minst 3 av 4). 
Intressanta nyförvärv:
Matt Keith(F)
Jared Aulin(F)
Andro Michel(M)
Tabellplacering Allsvenskan 2011-12: 1-3


2. Västerås. Ett ganska komplett lag som just nu ser starkare ut offensivt än förra säsongen. Kanske på bekostnad av defensiven?. Två starka målvakter kommer dock balansera upp denna eventuella brist.
Intressanta nyförvärv:
Mikael Zettergren(F)
Broc Little(F)
David Lundbohm(F)
Lars Johansson(M)
Tabellplacering Allsvenskan 2011-12: 3-7

3. Almtuna. Ett jämnstarkt lag som säkerligen kommer sälja sig dyrt. Har värvat förvånanstvärt starka namn som kan bära laget ganska långt. Kommer kunna ställa minst tre femmor på isen som är tillräckligt bra för att skapa chanser och producera poäng. Frågetecknet är målvaktsspelet. Kommer Almtuna klara av att få fram ännu en "monstemålvakt" som räddar dem? Tveksamt. (men vi vinner minst 3 av 4)
Intressanta nyförvärv: 
Daniel Hermansson(F)
Stefan Gråhns(F)
Mattias Guter(F)
Tabellplacering Allsvenskan 2011-12: 3-7

4. Bofors. Ett lag som av tradition alltid brukar finnas med och jävlas med oss andra. Till denna säsong ser det dock ovanligt mörkt ut för våra vänner från Karlskoga. En usel ekonomi har satt käppar i hjulet och laget ser onekligen väldigt tunt ut. Kan räddningen bli deras målvakt? En italienare vid namn Daniel Bellissimo. Enligt rykten en riktigt bra målvakt som kan spika igen ordentligt. Trots detta tror jag Bofors kommer få en tuff säsong. (men vi vinner minst 3 av 4)
Intressanta nyförvärv: 
Daniel Bellissimo(M)
Tabellplacering Allsvenskan 2011-12: 8-?

Jag bestämmer mig här och nu att Gulsvart kommer stå som slutsegrare i denna "Grannkamp" när vi summerar säsongen...

PS: Under morgondagen ska jag berätta om våra chanser mot Mora och Leksand....

4 kommentarer:

  1. Ser ut att funka felfritt GurkOlle :>

    SvaraRadera
  2. Testing for yellow and black forever/ VIK till ELIT

    SvaraRadera
  3. Tackar för det mina vänner:) Då kan jag sluta "strula" med mina inställningar...

    SvaraRadera