31 maj 2011

Det var inte så illa..

Patienten var inte så sjuk som man befarade.. 


Nej just det! Med tanke på det VLT syftade på i måndagens tidning så blev det lite av ett antiklimax att ta del av "hela sanningen" i dagens tidning. Det var som jag misstänkte. Klubben har tvingats använda sitt eget sparade kapital för att klara verksamhetens rörliga utgifter. Ett publikbortfall pga ett märkligt spelschema ges som ett exempel på hur förväntade intäkter försvunnit.

Personligen tycker jag man kan dra lite olika slutsatser till varför det blev som det blev. Visst kan man skylla på ett "olyckligt spelschema" men ska man vara riktigt ärlig så var inte "produkten" VIK Hockey tillräckligt attraktiv för att locka till sig publik under stora delar av förra säsongen.

Under hela höstsäsongen var det en sällan skådad provkarta på ojämna insatser. Ena stunden bländande, nästa miserabel, sedan usel, för att därefter bli beklämmande och avslutningsvis hygglig! Som supporter visste man aldrig från match till match hur scenariot skulle komma att se ut. Även efter jul fortsatta "eländet" med högst varierande insatser. Det var först under grundseriens sista tio omgångar som laget började fungera som ett kollektiv. Men det var för sent. Man hade redan "skrämt bort" den marginalpublik som innebär extrainkomster för klubben. Kvar på läktaren stod vi närmast sörjande, runt tvåtusen personer, som kommer oavsett hur laget beter sig.

Där tror jag personligen problemet fanns. Det var där man tappade budgeten. Det var där pengarna försvann. Jag träffade många vänner som under denna tid beklagade sig över lagets insats. De hade tröttnat på "eländet". Inte ens till förkvalsserien kom de tillbaka. De hade så låga förväntningar på laget att de helt enkelt struntade i att ta sig till ABB Arena.

Och så är det. På något sätt. På samma sätt som man måste förtjäna en sportslig framgång så måste man förtjäna sin publik. Man kan inte som föreningen sitta med "armarna i kors" och beklaga sig över att folk inte kommer till matcherna. Det är som att köra huvudet i sanden och inte inse problemet. Den enda vägen för att locka mer publik till hallen är att vinna fler matcher! Det finns inga andra alternativ. 

Att försöka locka folk till ABB Arena genom massa olika "Jippon" är bara en otroligt kortsiktig lösning. Det måste ALLTID vara LAGET som är den attraktion som drar folk till hallen. Så enkelt är det. Eller svårt. Hur man nu vill säga det. Hur ska man annars marknadsföra sin produkt? Som en sidoprodukt? Kom till ABB Arena och titta på "Jippo" och i pausen kan du se Gulsvart spela ishockey?

Dumheter.

Trams!


Det enda som lockar tillbaka publiken till ABB Arena är ett LAG det slår gnistor om. Ett LAG som väcker beundran. Ett LAG som väcker känslor. Ett LAG som innehåller profiler man pratar om, identifierar sig med, lider med, älskar, och vill se.

Så det så..


2 kommentarer:

  1. Ekorrehjul, profiler kostar pengar, inga pengar...

    Och nu ska Viasat utöka sitt utbud av matcher, ni är inte det enda lag som är drabbat.

    Malmö har pengar, fixar profiler & har redan sålt 2900 säsongskort.

    Ni får flörta mer med ABB.

    SvaraRadera
  2. Det vore en nåd att stilla bedja om. Men ABB har som bekant köpt namrättigheterna till gamla Rocklundahallen. Det är nog deras långsiktiga bidrag. Tror de har ett avtal på 10 år!

    SvaraRadera