26 mars 2017

Vibbar av Titanic och lite om supportrar....

Det var en gång ett skepp....
Västerås - Troja 1-4
Man kan börja detta inlägg på lite olika sätt. Använda okvädinsord, som exempel. Tillskriva spelare alla möjliga och omöjliga invektiv. På Gurkburken är detta legio. Att hänga ut enskilda spelare och tillskriva dessa alla möjliga diagnoser som förklaring till dåliga insatser.  Låt mig ge ett litet exempel på detta:


På andra social medier, som Twitter, hittade jag andra exempel på supportrars besvikelse men på ett mer balanserat sätt:









Naturligtvis måste man som supporter få vädra ut sin besvikelse och lika naturligt kritisera spelare, laget, tränaren, sportchefen, det hör till. Däremot anser jag att man förbrukat sitt mandat som supporter när man ger sig på spelarna på ett mer privat plan. Döm gärna prestation men låt för i helvetet bli att gå till personangrepp! Ska det vara så svårt att förstå? Utöver det är jag rätt less på supportrar som envisas med att hålla fast vi det förgångna. Att älta skuldbördan bakåt i tiden hjälper inte ett dugg i nutid. Det är spelarna, ledarna, tränarna, sportchefer, i dagens VIK Hockey som försatt oss i den situation vi upplever nu. Det är samma spelare, ledare, tränare, sportchefer, som ska ta oss igenom och ut ur detta prekära läge. Detta tillsammans med alla oss supportrar som verkligen älskar Gulsvart oavsett prestation och utsatthet. 



För den som ännu inte begripit spelreglerna i lagsport kan jag upplysa lite om detta med några enkla rader. Det gäller att prestera över tid. Det gäller att vinna matcher. Det gäller att samla poäng. Gör man inte det hamnar man i problem, trubbel, elände. Vi gick in i årets seriespel med ungefär samma förutsättningar som flertalet andra föreningar i HockeyAllsvenskan. Vi kan utan vidare konstatera att vi inte lyckats förvalta vårt pund, våra möjligheter. Detta händer några lag varje säsong. Denna säsong blev det vår tur, eller otur.



Istället för att älta det som vi fått genomlida denna säsong(och tidigare säsonger) är det bara att hissa upp brallorna och gilla läget: 
- Vi var för dåliga för att klara nytt kontrakt utan kvalspel. Check!
- Vi har nu fått en andra chans att klara nytt kontakt i HockeyAllsvenskan. Check!
- Vi har börjat det negativa kvalspelet dåligt. Check!
- Vi har åtta omgångar kvar i kvalspelet innan vårt öde(!) är beseglat. Check!
- Vi har ännu inte förlorat vår status som lag i HockeyAllsvenskan. Check!
- Man kan nu välja att stötta sitt lag, eller, skita i det hela. Check!

Jag vet vad jag kommer göra, oavsett. Alla som vill kalla sig för "riktiga" supportrar kommer givetvis fortsatt stötta och tro på laget. Detta trots att många av oss, med all rätt, visar frustration och ilska när laget underpresterar. 


Vi ses i Huddinge!


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Olle. Att leta syndabockar när hela laget kollapsade är ju helt meningslöst. I övrigt får man väl dra till med den gamla klyschan. Älska mig mest när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst. Gäller nog gulsvart just nu

    SvaraRadera