3 november 2017

Omstart med sikte på AllEttan...


"Vad stort sker, det sker långsamt; inte ens en druva eller ett fikon kommer till stånd på ett ögonblick."
[Epiktetos]


Nu är jag inte säker på att den gode Epiktetos i första han tänkte på Gulsvart när han myntade dessa visdomsord. Epiktetos var en grekisk/romersk stoisk filosof. Han föddes som slav i Hierapolis i Frygien och kom i sin ungdom till Rom där han så småningom frigavs. [Källa] Oavsett detta pekar han på något viktigt och centralt. Den som trängtar efter framgång behöver även visst mått av tålamod. Att få ett frö att växa till en fullmogen frukt kräver stor omsorg. Slarvar man på vägen riskerar man att aldrig får njuta av någon frukt. 

Till denna säsong såddes ett frö. Ett frö till något nytt. Ny division, nytt ledarskap, ny spelartrupp. Fram till nu har våra tränare med stor omsorg vårdat det växandet fröet. Det är ännu bit kvar innan det ska bära frukt. Ännu har inte allt fallit på plats. Tålamod, mina vänner, tålamod, kommer vara nyckeln. Än är laget, kollektivet, en gänglig och rank planta. 

Sett till hur laget presterat under de första elva omgångarna tycker jag mig skönja en förändring som pekar åt rätt håll. De två senaste matcherna mot Grums och Lindlöven. Två segrar. Två matcher där jag tyckte mig se en bättre balans i spelet. Mognare. Ett spel mer anpassat efter situation. Vi kunde växla mellan kreativt och destruktivt spel när så behövdes. Bra. 


Målvaktsspelet har diskuterats och kritiserats. Men är det verkligen så dåligt? 



 Powerplay, hur ser det ut?


Boxplay?


Tekningar?


Skotteffektivitet?


Utvisningar?


Det ser inte alls så tokigt ut! Dahlbom har klättrat upp i rankingen. De två senaste matcherna har hans insatser varit bra. Speciellt mot Lindlöven gjorde han några avgörande räddningar i period två som bidrog till vår seger. 

Det som inte är bra är vår förmåga att dra på oss utvisningar i tid och otid. Sannerligen är det lite märkligt att vi, som oftast är det spelförande laget, dragit på oss så många utvisningar. Varför har det blivit så? Till viss del anser jag det kan förklaras av viss nonchalans. Spelare har inte tagit det extra skär som behövts utan istället valt att jobba med klubban(hakning,slashing,tripping) Här krävs bättring då alla lag vi möter kan ställa ut en pp-formation och straffa oss. 

Skotteffektiviteten är nu på en anständig nivå. Boxplay och powerplay likaså. När det gäller tekningar är vi faktiskt, statistiskt, riktigt bra. 

Hur ser det då ut med spelet fem mot fem? Som alla minns hade vi länge urusel utdelning i spelet fem mot fem jämfört med andra "topplag" i ettan.


Här kan man skönja en klar uppryckning. Mycket bra!


Jag anser att det finns flera indikatorer som pekar åt rätt håll just nu. Kompletterar jag detta med mina intryck av de senaste träningarna förstärks jag i min tro. Laget växer. Både på individnivå och som kollektiv. Huruvida vi över tid kommer bli tillräckligt slagkraftiga för att utmana om en kvalserieplats till våren är dock ännu inte givet. 

En första intressant kraftmätning sker under morgondagen då vi möter ett toktaggat Mariestad på bortais. Ett Mariestad som hemskt gärna vill visa att de kan slå oss. Ett Mariestad som ser morgondagens match som höstens stora händelse i seriespelet.

Tack för titten..

Som vanligt är källan till all statistik hämtad från Swehockey!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar