26 september 2017

Lite tankar kring en återvändare...


Låt mig för ett ögonblick få lägga ut texten kring en speciell spelare i laget, Oscar Petterson. Min första kontakt med Oscar skedde nog säsongen 2012-13. Strax innan han förpassades till andra jaktmarker. Närmare bestämt Nittorp! Ett riktigt bottenlag. Där genomled han en säsong innan det bar vidare till Enköping för spel i tre säsonger. Lite kuriosa är att Oscar de två senaste säsongerna avslutat med spel i - Surahammar! En ganska trevlig lösning då Enköpings egna säsonger slutat tidigt på grund av skrala sportsliga resultat under vårsäsongen. 

Under sin tid i Enköping lyckades han skramla ihop 73 poäng på 61 spelade matcher. Ett mycket anständigt poängsnitt med andra ord. Under samma tid hann han även med att få ihop 33 poäng på 20 matcher med Surahammar(negativt kval). 

Under denna tid har jag då och då haft kontakt med Oscar. Lite oklart ibland varför. Till viss del bottnat i min egen nyfikenhet. Jag kan lugnt påstå att han inte var speciellt nöjd med hur han blev hanterad av gamle sportchefen Niklas Johansson. Utan att gå in på detaljer kan jag med visst fog påstå att det inte var "raka rör och tydlighet" som var N Johansson agenda i detta ärende. Enligt annan källa fick Oscar "skylla sig själv" att han blev ivägskickad då han inte hade rätt attityd! 

Själv gillade jag Oscar från hans första skär i A-laget. Kanske handlade det om empati, helt enkelt. Jag tyckte lite synd om den där gänglige, skranglige, ynglingen som for fram över isen närmast huvudlöst. Det var "något" i hans spel som kittlade. Jag inbillade mig att Oscar hade något som kunde utvecklas. Bli något utav. Men som sagt, det blev Nittorp, istället!

Under de år som gått har jag återkommande ställt frågan om han "är på väg tillbaka" till Gulsvart. Ingen blev mer nöjd än mig då han till denna säsong skrev på för oss. Ynglingen var tillbaka. Kanon!

Men hur har det gått, egentligen, för Oscar sedan återkomsten? Tja, tre seriematcher spelade, två poäng och -1. Ingen större poängskörd, om än inte dålig. Nu är jag lite osäker på om han spelade center i Enköping eller ytterforward. Som center får man per automatik en lite annorlunda roll. Större ansvar för spelet i både riktningarna. I det spelet tycker jag Oscar utvecklats på ett bra sätt. Kan det vara som så att han går mot att bli en skicklig två-vägs-center istället för att agera notorisk poängspruta? Å andra sidan, kan man inte fortsatt göra många poäng även som två-vägs-spelare?

Som bekant behövs spelare med olika roller i ett lag. Ett starkt kollektiv består av individuellt skickliga spelare som tar ansvar för olika moment på isen. Man gör helt enkelt det man ska på bästa möjliga sätt. 

För tillfället saknas den tänkta tredjelänken, Petter Mattson, i "Enköpingskedjan". De gånger de fått spela ihop har man uppvisat en härlig kemi i spelet. Kanske är det där som skon klämmer just nu. Med en frisk och kry Petter Mattson vid sin sida bjuds andra offensiva möjligheter för Oscar? Tja, inte vet jag men spekulera kan jag alltid. 

Å andra sidan har Oscar, åtminstone under försäsongsmatcher, missat att sätta många öppna lägen! Som vanligt vet man inte så mycket om vad framtiden bär i sitt sköte. Personligen hoppas jag innerligt att Oscar får en poängmässig förlösning i kommande matcher. Att han får lite medstuds och får se puckar dansa in i nätet. Lite så fungerar det. En poäng här, ett mål där, och plötsligt kan en spelare komma in i ett stim, ett flow, och det bara rullar på till supportrars stora glädje. 

Kort sagt, det ska bli intressant att följa utvecklingen på Oscar kommande matcher. Jag tror på Oscar, det är i alla fall glasklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar