6 september 2017

Bajen fick på moppe....



Västerås - Hammarby 3-0
Det var ett tag sedan man senast såg Hammarby i ABB Arena. Ett lag som gjort ett aningen märkligt återtåg från ishockeyns verkliga bakgård. Ett lag som faktiskt upplöstes och försvann på grund av ekonomiska brister. Säsongen 2008/09 startade ett gäng entusiaster Bajen Fans Ishockeyförening och fick då spela i division fyra! Samma säsong lyckades man kravla sig upp till division tre. Då det finns en jäkla massa småklubbar i Stockholm blev det inte helt enkelt att ta nästa steg. Först säsongen 2011/12 klättrade man upp till division två. 17 mars 2013 kvalificerade sig laget för Division 1, det som numera heter Hockeyettan. Från och med 30 maj 2013 är hockeyn åter med i alliansföreningen Hammarby IF (källa)

Själv följde jag med viss förtjusning Bajen Fans återtåg. Via deras olika forum tog jag del av många härliga, dråpliga, roliga händelser som laget utsattes för. Inte minst deras fantastiska fans bidrog till munter läsning. 

Dagens match kan summeras som en bra avslutning på ett intensivt matchande. Vi städade av Hammarby utan att på något sätt glänsa eller briljera. En förstaperiod som var lite oorganiserad och böljande, en andra där vi tog över närmast totalt, samt en tredje som spelades av med lagom intensitet. 

Med lite mer skärpa, fokus, jävlars anamma, kunde vi dödat matchen under den andra perioden. Nu stannade det vid 1-0 efter att Alexander Lindelöf höll sig framme och skruvade(!) in pucken efter lite kalabalik i Bajens zon. 2-0 i den tredje perioden kom efter en delikat framspelning av Hampus Wallin till en framstormande Joel Werner. Målet fram till 3-0 kom i powerplay efter en lång spelsekvens där "skotten haglade" mot Bajens mål. Till slut kunde Johan Skiöld slå en "Conny Strömberg-passning" till Kevin Weiskog som grundlurade Bajens målvakt. Så ska det se ut!

Hammarby skrämde inte mig speciellt mycket i dagens match. De hade oerhört svårt att skapa något framåt i spelet fem mot fem. De gånger de hotade var i powerplay. Men inte ens då kändes det riktigt farligt. Vi kändes som en storlek större i det mesta på isen. Trots att jag upplevde att spelarna inte gick riktigt fullt i alla spelmoment. 

En spelare som alltid tycks gå 100% är dock Marcus Bergman. Återigen visar han prov på riktigt bra skridskoåkning, tyngd, framfusighet när han är på isen. Även Niclas Lehmann fortsätter att övertyga mig. En Lihagen-typ fast med spelsinne! Törs man beskriva det så utan att förringa Lihagens förtjänster. Lehmann är helt enkelt snäppet bättre än jag förväntat mig.

Däremot tycker jag någon ska dra Alexander Lindelöf i örat, omgående. Tala om för honom att inte ställa till det för sig. Inte göra det enkla så svårt! Detta gäller framför allt i egen zon. Som jag skrivit tidigare har han en väldig briljans i det offensiva spelet. 

En annan back som "drällde" lite just i dagens match var Jimmie Jansson. Den drummeln. Jag gillar verkligen Jimmies spelstil. Inget snack om det. Men, idag hade han lite för många dåliga pass från egen zon som kunde straffat sig mot bättre motstånd. Dock är jag lika storsint som vanligt och förlåter honom dagens brister. Med några fler matcher kommer Jimmie bli precis så nyttig och stabil som vi alla förväntar oss av honom.

Självklart måste jag nämna den där Pontus Holmberg igen. Vilken lirare! Honom kommer vi få stor nytta av denna säsong bara han orkar med seniorhockeyn. Trots allt är han ännu bara "barnet" i dessa sammanhang.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram Adam Lidström. Tycker att han nu bevisat att han förtjänar en plats i truppen. Tar små steg framåt vid varje framträdande. Blir helt enkelt lite bättre för var match han spelar. Kul!

Summa summarum en anständig insats av Gulsvart under onsdagskvällen...

Ha det gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar