24 juli 2016

Målvakter.....

För någon dag sedan såg jag en ranking av målvaktsparen i Hockeyallsvenskan. Där hamnade vårt målvaktspar på en blygsam placering. I topp tippades AIK:s målvakter. Själv tycker jag det är att göra det väl enkelt för sig att bara se till namnen på målvakterna. Det är självklart enklare att göra en sådan ranking utan att ta hänsyn till övriga kvaliteter i laget men samtidigt tappar då rankingen mycket av sitt värde.

Det finns flera parametrar som avgör hur väl målvakter kommer att lyckas i sitt spel. Dels, naturligtvis, hur bra respektive målvakt utför grundarbetet, dels vilken hjälp målvakten faktiskt får. 

Då kommer vi in på både backar, spelsystem, och forwards roll i det defensiva spelet. Genast blir det mycket svårare att analysera, spekulera, samt dra slutsatser. En del lag jobbar med mycket överbelastning i sitt försvarsspel, andra inte. Vissa backpar är mer stabila defensivt än andra. Vissa forwards är inte lika starka i egen zon, etc, etc.

Den som följt våra egna målvakters framfart de senaste säsongerna har säkert noterat hur målvakterna lyft fram lagets totala arbete i defensiven som en förklaring till deras egen framgång. Med rätt understöd blir alla målvakter bättre. En enkel sanning. 

Ser man det hela ur det perspektivet känns det som om våra målvakter kommer få stå på huvudet en hel del denna säsong. Anledningen är att det i dagsläget känns som vårt lag är lite tunnare på backsidan än tidigare. Vi har sannerligen inte många etablerade och rutinerade defensiva backar. 

Innan jag törs dra några större växlar vill jag gärna se laget spela en del matcher. Som vanligt stegrar sig målvakter vid framgång. Får våra målvakter en bra försäsong där de känner sig trygga i sitt spel kan detta lägga grunden till ett bra målvaktsspel för resten av säsongen. Allt hänger ihop, som vanligt. Omvänt, om vi åker på flera förluster under försäsong, kan drevet snabbt komma igång. Då är det ofta målvakterna som anses för dåliga, får bära hundhuvudet. Detta trots att orsaken kan vara uppenbara brister i lagets totala defensiv.

- Med andra ord får vi inte vara för snabba att bedöma eller döma. 

Själv inbillar jag mig att Marcus Dahlbom kan bli den målvakt vi behöver. Jag tyckte mig se ett spel hos honom förra säsongen som lovade gott. Tyvärr inbillar jag mig att Dahlbom slarvades bort av lagledningen. När förluster stod som spön i backen fick han ganska oförtjänt bära en del av skulden. Min uppfattning var att det var lagets spel i egen zon som sviktade och därmed försatte våra målvakter i de mest brydsamma situationer. Inte ens världens bästa målvakter klarar av att stå emot när motståndare bjuds öppna lägen. 

- Målvakter som får stort förtroende, även i motgång, växer. Det är ingen nyhet. 

Den stora frågan är hur lagledningen kommer resonera till denna säsong. Vill man ha en uttalad förstemålvakt eller ska man varva uppdraget mellan stolparna? Jag personligen föredrar det förstnämnda, en förstemålvakt. En målvakt som vet att enstaka misstag inte innebär bänken är en målvakt som växer med uppgiften. Det är min uppfattning.

Det om detta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar