29 juli 2016

Koka soppa på en spik....



Efter en rad säsonger där vi till mans blivit bortskämda med en strid ström av mer eller mindre etablerade spelare står vi nu inför en rejäl omstart. Detta är ingen nyhet. Vill dock bara understryka att så är fallet. När jag läser igenom namnen i vår spelartrupp inser jag hur lite jag förstår, begriper, eller vet om kommande säsong. Naturligtvis kan jag spekulera. Som många andra kan jag önska mig att den eller den spelaren nu tar sig i kragen och gör en hedervärd säsong. Frånsett detta är det lite som att koka soppa på en spik jämfört med tidigare säsonger. Låt oss se vad som finns.

På backsidan finner jag detta:
Hercules Öhlander, Johan Jonsson (A), Albin Lindgren, Hampus Larsson, Jimmie Jansson, Douglas Alenbring, Anton Mylläri, Alexander Lindelöf


Backar med fetstil  anser jag vara säkra kort för spel i Hockeyallsvenskan. Övriga behöver bevisa en hel del under försäsong. En bubblare är naturligtvis Alexander Lindelöf som redan gjort en hel del matcher med A-lag. Glöm dock inte att Alexander så sent för några säsonger sedan omskolades från forward till back. Krasst, till denna soppa, finns alltså tre(3) etablerade backar. 


På forwardssidan finns följande spelare:
Linus Rosdahl Mikael FrycklundMarkus PerssonFredrik Johansson (C) Stefan GråhnsJonte BergChristopher Fish, Adam Lidström, Eric Berkerud, Lukas Zetterberg, Jesper Andersson, Niklas Lihagen (A), Linus SvedlundEddie Davidsson (A)


Forwards med fetstil anser jag vara säkra kort för spel i Hockeyallsvenskan. Övriga forwards är oprövade i A-lagssammanhang. Visserligen har några av dessa unga spelare fått enstaka inhopp men får trots allt ses som oprövade. 

När det gäller målvaktssidan har vi två förhållandevis rutinerade målvakter i Henrik Lundberg och Marcus Dahlbom som backas upp av egen junior i form av Daniel Wahlberg. 


Det som sticker ut är självklart avsaknaden av rutinerade backar. Är det någon länk som ska brista i årets lagbygge är det här jag förväntar mig finna den. Jimmy Jansson är den oprövade back som känns mest spännande. Har fått fina vitsord av tidigare tränare som inbillar sig att Jimmy är redo för spel på en högre nivå än division ett. Angående Douglas Alenbring finns det en intressant utvecklingspotential. Här kan vi ha en ny Andreas Lindh i vardande! Känns dock som om tränarna måste sätta lite koppel på pojken till en början så han inte jagar ihjäl sig i ambitionen att tackla sönder allt som rör sig i egen zon.


Mikael Frycklund kräver nästan sitt eget kapitel. Nu återbördad från Asplöven. En spelare som hela tiden väntat på sitt stora genombrott. Inte bara han, för den delen. Hela stan, hela hockeysverige, har väntat. Då och då har jag inbillat mig "att nu lossnar det för grabben" men så har allt blivit som vanligt igen. Bländande aktioner ersattes av osäkerhet och fummel. Där han ena stunden såg ut som lagets riktige härförare förvandlades han till en anonym alibispelare. Märkligt på min ära. Så mycket briljans som ryms i den spelaren. Det vore en ynnest att få se Frycklund blomma ut i sin återkomst. Det är han så värd.


För att göra en onödigt lång text än lite längre summerar jag på följande sätt:
- Vi kommer kunna ställa ut minst tre slagkraftiga kedjor på isen även denna säsong. Frågan blir hur tränarparen vill disponera alla unga spelare. Ska de lira ihop med rutinerat folk eller får vi se en juniorkedja på isen? Oavsett tycker jag vi har hyggligt förspänt bland forwards. Inte alls samma spets som tidigare säsonger men en bra bredd. Det som är bräckligt i lagbygget, eller soppan, är backsidan. Bräckligt ur det perspektivet att jag i skrivande stund inte vet vad vi kan förvänta oss. 


Sedan får vi inte glömma detta med synergieffekter. Men det ska jag ta upp i ett annat inlägg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar