21 juni 2011

Världens bästa Niklas...




Man kan inte annat än imponeras över Nicklas Lidström. Han är vår tids Ingemar Stenmark - typ. Låter prestationerna tala istället för munnnen. Snacka om stabil spelare. År efter år, säsong efter säsong, tillhör han den absoluta toppen av världens bästa defensiva spelare - i världens bästa liga. Inte klokt egentligen. Det är svårt att ta till sig hans storhet. Niklas är ödmjukheten personifierad. Själv har jag haft förmånen att träffa Nicklas vid två tillfällen. Fått några givande pratstunder. Man hade svårt att fatta att den man pratade med var en sådan världsartist inom sitt gebit. Genomsympatisk skulle jag vilja beskriva honom. Ytterst vanlig - skulle även det passa in.

Vi har, i modern tid, tre spelare som tillhört de allra bästa. Foppa, Sudden och Lidström. Jag håller alla tre lika högt. Gemensamt för alla tre har varit deras enastående prestationer på isen samt deras ödmjuka framtoning. Kanske typiskt svenskt? Unika spelare med exceptionella talanger. Spelare som alltid varit otroligt goda förebilder för sin sport och fantastiska representanter för sina respektive lag.  Jag misstänker att vi vanliga supportrar i Sverige inte förstår vilken enorm uppskattning och respekt som Niklas Lidström åtnjuter i NHL från alla inblandade. Både egna supportrar och andras.

Oavsett om Nicklas har sina rötter i Dalarna eller Västmanland så är jag otroligt stolt som svensk över hans enastående karriär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar