9 juni 2013

Det jag säger är inte sanningen - ännu!


Funderingar...


Har under en tid varit ute och ventilerat mina åsikter om kommande säsong i hockeyallsvenskan på #twitter. Kanske har jag sluntit på tungan en aning och varit allt för statisk i mitt tänkande. Kanske har jag rätt i mina antagen. Kanske har jag helt fel. Är jag månne helt enkelt ute och cyklar, i dikesrenen? Om det kan man bara spekulera. Och det har jag nu gjort till den grad att allt fler motståndarsupportrar börjat ifrågasätta min kompetens och heder. De tycker rent av att jag är ute i ogjort väder. Att jag pratar gallimatias. Att jag inte alls är någon "expert" på området. Nehej, tänker jag då. Frågan är om jag bryr mig? Och visst gör jag det. Det är alltid intressant och tankeväckande med andras åsikter i ett ämne som man själv intresserar sig för.

Så här, ungefär, har jag uttryckt mig den senaste tiden:

Tre lag som ser heta ut just nu:
- Västerås
- Malmö
- Oskarshamn

Motivering:
Gemensamt för dessa tre lag är att det finns en bra balans i lagdelarna. Respektive sportchefer har gjort ett bra jobb och satt upp en trupp efter sina idéer om hur laget ska spela ishockey. Man har med andra ord mer letat "karaktärer" än "skills". Man har varit noga med att de spelare som värvats in, och behållits, är beredda att spela det spel som föreningen/tränaren dikterar. Man vill ha spelare som solidariskt underordnar sig spelsystemet, kort sagt. Man har, dessutom fått behålla en bra grundstomme av spelare.
- Personligen ser jag det som ett sundhetstecken. Enskilda stjärnspelare är nog bra men det är faktiskt ett riktigt starkt kollektiv som betyder allra mest.

Outsiders:
- Karlskrona
- Björklöven

Motivering:
Karlskrona var förra säsongen en förfärlig soppa av egna, värvade, och inlånade spelare. Lägg därtill en sparkad tränare under säsong. Cirkus var bara förnamnet. Det enda som höll allsvensk kvalitet i den föreningen förra säsongen var publiken som slöt upp på ett imponerande sätt. Till denna säsong får tränaren Jan Karlsson vara med från början och påverka lagbygget och vi vet alla att Herr Karlsson är väldigt duktig på just detta. 
- Karlskrona kommer säkerligen vara klasser bättre ute på isen denna säsong.

Björklöven gillar jag, på något sätt. De har alltid stått för en genuin ishockey, oavsett tränare. Med vår nuvarande tränare, Joakim Fagervall, spelade de på samma sätt som de senast gjorde i kvalet till hockeyallsvenskan. Ett lag som inte tummar på hockeyns A-B-C. Jag kallar detta fenomen för "tradition" på samma sätt som det är tradition att lag som HV71 och FBK alltid är starka oavsett trupp. Är helt övertygad om att Löven kommer bli en attraktion i årets serie. 
- Med sin fina, och månghövdade, publik i ryggen kommer laget bjuda rejält motstånd redan som nykomlingar i hockeyallsvenskan.

Som vanligt:
- Karlskoga
- Rögle

Motivering:
Behöver man ens skriva mer? Bofors, eller BIK Karlskoga, har ju en enastående förmåga att vara bra oavsett hur "tunn" deras trupp ser ut inför varje säsong. Kommer självklart vara lika obehagliga att spela mot denna säsong. Det finns tydligen i väggarna. Eller ska vi åter peka på detta med "tradition"? 
- Vi får helt enkelt inrikta oss på ännu en säsong där BIK Karlskoga flyger fram med armbågarna ute på isen!

Rögle, är Rögle, och Rögle gör som Rögle brukar göra. Laget som ALLTID lyckas i hockeyallsvenskan oavsett skador och bekymmer. Truppen ser, som vanligt, rätt grå ut. Inte mycket som sticker ut. Men vi får inte låta oss förledas av detta. När vi börjar summera säsongen fram på våren 2014 så återfinns sannolikt Rögle där uppe i tabellen. Allt annat är en skräll! 
- Rögle är som maskrosorna om sommaren! Man klipper och klipper men de blommar likt förbannat!


Två lag som får kvala negativt denna säsong:
- Asplöven
- Almtuna

Motivering:
Andra säsongen är, av någon anledning, alltid den tuffaste för nykomlingar. Det har vi sett många exempel på genom åren. Nu har spel i hockeyallsvenskan blivit vardag även för en nykomling och nu vet andra lag vad som väntar på  Asplövens hemmaplan. Finns inga överraskningsmoment kvar. 
- Ser man till deras nuvarande lagbygge finns inte mycket som skvallrar om annat än en kamp i nedre regionerna av serien.

Almtuna borde, av olika skäl, degraderas. Bland annat som bestraffning för Gränbyhallen! Lägg därtill en kommun som inte bryr sig ett skit om sitt ishockeylag. Hur länge har nu striden pågått om att bygga en ny ishall i Uppsala? Fem, tio, femton, tjugo, fyrtio eller ett hundra år? Pinsamt, sa Bull! Ser man till Almtunas lagbygge får man direkt känslan av Ö&B. Här hamnar spelare som inte får spela i andra lag.
- Se bara på Leksands gamle/unge målvakt, Hanses. Obegripligt klubbval om man inte har för avsikt att trappa ned på sin karriär!

- För övrigt hävdar jag att Björklöven kommer knipa plats sju i årets seriespel!


GurkOlles sluttabell säsongen 13/14
1. Vakant
2. Malmö
3. Vakant

4. BIK Karlskoga
5. Vakant
6. Timrå
7. Björklöven

8. Mora
9. Vakant
10. Vakant

11. Asplöven
12. Almtuna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar