22 september 2018

Premiär som ställer frågor...

Här kan man se att sammandrag av matchen


Karlskrona - Västerås 5-0

Först och främst vill jag lyfta fram följande: 
- Karlskrona har byggt ett helt nytt lag efter sin sorti från SHL. I laget finns numera endast två(2) spelare som var med och spelade i SHL. Det var med andra ord inte ett "SHL-lag" vi mötte. Till skillnad mot oss gick dock Karlskrona obesegrade genom sin försäsong och byggde där upp en skön vinnarkänsla i gruppen. 

Att de haft en fin försäsong som stärkt deras självförtroende syntes från första nedsläpp. De fullkomligt körde över oss den första perioden. En period som kunde slutat i ren katastrof målmässigt för oss. 

Själv har jag sett många premiärmatcher över tid med mitt kära Gulsvart men kan inte minnas när vi senaste blev så utspelade som nu skedde mot Karlskrona. Det var helt enkelt klasskillnad i just denna match.

Vad finns det då för rimlig förklaring till Gulsvarts tama insats under gårdagen? I laget finns trots allt rätt många spelare som tidigare spelat i HockeyAllsvenskan. Borde inte någon av dessa mer rutinerade spelare kunnat bromsa ned Karlskronas framfart? Morgan Hassel berättade att de kände sig otroligt stressade ute på isen. En förklaring till det är att man själv ligger lite efter i både tanke och handling. Man kommer på rygg. Det finns inte tid. Man får jaga. Ishockey är ett fysiskt spel men även ett mentalt. Denna match gav inte Karlskrona oss tid. De vann både den fysiska och mentala matchen. 

Stundtals såg det genant enkelt ut för Karlskrona att kryssa runt i vår försvarszon och där brodera, skapa chanser, allt efter behag. När vi sedan inte lyckades hitta blad med våra egna försök till uppspel såg det sannerligen dystert ut. Det är närmast ofattbart att så många spelare, ja närmast ett helt lag, samtidigt tappar förmågan att utföra grunderna i hockeyns ABC!

Förlamning. Lite så vill jag beskriva vår insats under gårdagen. 

Men, nu är premiären överstökad. All den anspänning som fanns inför återkomsten till landets näst högsta serie bör nu vara borta. Nu vet alla i laget vad som gäller. På söndag möter vi Oskarshamn som jag anser vara ett än bättre hockeylag än Karlskrona. Där vimlar av skickliga spelare som kommer sätta oss på rejält prov. Ett Oskarshamn som förra säsongen nosade på kval till SHL. Jag räknar med att Gulsvart gör en betydligt bättre match men kommer inte deppa ihop vid ännu en förlust. 

Som nykomlingar i HockeyAllsvenskan kommer vi behöva några omgångar på oss att hitta rätt. I vanlig ordning kommer jag invänta omgång tretton, då vi mött alla lag, innan jag vågar sia om våra sportsliga möjligheter denna säsong.

Avslutningsvis vill jag säga att det är fullkomligt meningslöst att efter en match börja leta syndabockar. Igår var alla spelare lika stora syndare då de i mina ögon underpresterade. Allt från målvaktsspelet, försvarsspelet, styrspelet, anfallsspelet kan bara bli bättre...


Väl mött på söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar