28 januari 2018

Soppatorsk och neslig förlust...

Östersund - Västerås 5-1
Jag hade mina ogrundade föraningar om att dagens match kunde bli en skuffelse. Så blev fallet. Kunde inte följa den första perioden men det jag såg i resterande två signalerade rätt mycket om soppatorsk. Det fanns inget riktigt bett i våra attacker och vår defensiv fallerade å det grövsta. Både 0-3 och 0-4 var frukten av väldigt veka insatser av våra backar. Efter det var vi rökta. Östersundsspelarna kunde närmast "promenera" förbi respektive back och hänga in puckarna. I den sista perioden gav Gulsvart det en chans och gick för att reducera. Kanske få lite häng. Som på beställning kom även reduceringen till 1-4 men sedan var det stopp. Återigen brände vi våra chanser till att skapa lite nerv i matchen genom närmast uddlöst powerplay.

En match att lägga bakom sig. Glömma. Glömma och gå vidare.

Jag har inte full koll på laguppställningen till denna match. Inte heller noterade jag vilka som fick spela den sista perioden. Oavsett detta är det tydligt att vi behöver alla ordinarie spelare hela och friska för att behålla vår position i tabellen. 

Tyckte mig se att Paananen satte ihop Fredrik Johansson med Hetta och Lehman i tredje perioden utan någon märkbar effekt på spelet.

Nej, idag var det ett blekt Gulsvart som uppträdde på isovalen. När jag nu sett alla Norrlandslagen vill jag påstå att både Boden, Kalix och framförallt Piteå, spelar bättre ishockey än Östersund. Lite märkligt ur det perspektivet att vi idag släpper in fem kassar. Men, men. Så är det i detta jordelivet. Upp och nedförsbackar. 

Paananen har ju själv sagt att laget inte riktigt synkar som han eller spelarna vill. Det är bara att ta nya tag. Lagsport är inte som andra sporter. Det kan se motigt, segt, och tungt ut för att sedan, plötsligt, lossna. Lite som för Östersund denna helg. Förra helgen åkte de på två storförluster. Denna helg vände de till två storvinster! Det kan svänga snabbt.

Nu väntar otrolig rolig match i ABB Arena. Grislaget Mariestad kommer på besök. Ett perfekt tillfälle för våra härliga grabbar att studsa tillbaka...

Mot tre nya poäng!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar