21 januari 2018

Hur går det, egentligen? Jag granskar och grunnar..

På hemmaplan...



Jaha, dags för att inlägg igen. Har varit lite sparsmakad med mina inlägg den senaste tiden. Men, nu är det dags igen. Har lite att ta igen.

Senaste inlägget jag skrev handlade om matchen hemma i ABB Arena mot Skövde. En match vi vann med siffrorna 4-0 utan att glänsa speciellt mycket spelmässigt. Någonstans där, i den matchen, började mina tankar snurra. Tankar som allt sedan dess följt mig i lagets övriga matcher fram till dags datum.

Låt oss summera.
(Om du tycker det ser konstigt ut med ordningen av omgångar så utgår jag från swehockey)

Omgång 1
Västerås - Lindlöven 3-2 efter sudden

Kommentar: En match där vi länge hade svårt att få bukt med våra motståndare. Vi lyckades inte stänga av deras vägar genom mittzon och de kunde väldigt enkelt skapa chanser och tryck mot Dahlbom genom återkommande snabba spelvändningar.
Betyg på spelet: 3/5

------

Omgång 2
Lindlöven - Västerås 0-3

Kommentar: Vi kom ut till match oerhört fokuserade och hade lärt läxan. Vi bjöd inte Lindlöven samma möjligheter till att rinna genom mittzonen. Kort sagt gjorde laget en taktiskt helgjuten insats där Lindlöven aldrig hittade ett vapen för att hota oss. Dock fortsatt dålig utdelning på chanser vi skapade. 
Betyg på spelet: 4/5

------

Omgång 8
Västerås - Skövde 4-0

Kommentar: Vi kom ut till match där de våra tre fyra första byten lovade gott. Då fick vi ett boxplay och Skövde tog över matchen! Allt vårt eget spel försvann. Bara så där! Dock kommer laget ut och hittar fram till tre mål i andra perioden, visar styrka, kvalitet, och Skövde har inget mer att komma med.
Betyg på spelet: 3/5

------

Omgång 5
Skövde - Västerås 1-2

Kommentar: En till stora delar väl genomför bortamatch mot ett Skövde som är i desperat behov av poäng. Period ett och två kontrollerar vi närmast fullständigt och 0-2 är smickrande för Skövde. Men, vad händer i den tredje? Vi bjuds tre powerplay utan att kunna skapa vettiga avslut. Dessutom tillåts Skövde reducera i boxplay när det är sex minuter kvar av matchen. Stor panik utbryter och det är med minsta marginal vi lyckas hålla undan.
Betyg på spelet: 3/5


Omgång 6
Örnsköldsvik - Västerås 0-3

Kommentar: En matchbild som är väldigt snarlik bortamatchen mot Skövde. I två perioder har vi bra kontroll och dominerar spelbilden. Dock fortsätter vi bränna lägen för att utöka ledningen.Vårt powerplay firar inte direkt några triumfer.
Betyg på spelet: 3/5

------

Omgång 7
Piteå -Västerås 4-0

Kommentar: Den första perioden följer det mönster som jag förväntade mig. Ett skickligt och spelsuget hemmalag kommer ut för fulla muggar och vill sätta agendan i matchen. Vi försvarar och lyckas hålla defensiven, med viss möda. Inför andra förväntade jag mig att vi skulle komma ut hårdare och börja ta tag i vårt eget spel. Av detta blev ingenting. Absolut ingenting. Vi förmådde inte ställa om från den medvetet passiva inledningen. Piteå roade sig kungligt och skapade chanser i parti och minut. En förskräcklig upplevelse för mig som supporter.
Betyg på spelet: 1/5

------

Omgång 9
Västerås - Boden 4-2

Kommentar: Våra första byten ger intryck av att detta blir bra. Boden ger ett tamt intryck. Allt som tiden går får vi själva allt svårare att hålla ihop spelet. Fummel med uppspel, stillastående forwards, dump av puck men ingen som åker, osv. Det ser helt enkelt ut som, hm, fan! Om jag förväntade mig en uppryckning till den andra perioden så kom den, men, det var Boden som tog tag i spelet! Trots att vi tar ledningen med 1-0 genom ett skitmål signerat Niclas Lehman så vaknar inte laget till. Istället kan Boden, inte alls oförtjänt, vända till 2-1 innan perioden är slut. Inför sista perioden tar Gulsvart på sig jobbet och går in med massor av hjärta. Tack vara en rejäl viljeinsats för de som får speltid den sista perioden lyckas laget vända hotande förlust till seger.

Betyg på spelet: 2/5

Så här ser det ut i tabellen för tillfället:

Summering:
- Jag blir förbanne mig inte klok på vårt lag! I tidigare inlägg lyfte jag fram problematiken(!) att endast två kedjeformationer stod för all poängproduktion. Så här såg poängfördelningen ut efter tre omgångar:


Låt oss då uppdatera till dags datum:(7 omgångar) Gäller alla utom Lucas Venuto(1) samt Marcus Bergman(6).


Jaha, och vad kan man dra för slutsats av ovan skrivna och redovisade!? En sak ser man tydligt. Det lyser fortsatt väl mycket rött bland forwards! Ja, jag vet. Alla ska inte göra mål. Alla ska inte producera poäng i parti och minut. Men i alla fall. Att tredje och fjärdeformationen fram till idag inte producerat mer än två assist måste ses som ett bekymmer. Här finns förbättringspotential. 

När det gäller våra backar är läget lite bättre. Där får vi nog vara rätt nöjda med poängproduktionen även om jag önskar mer av en spelare som Kenny Källström. Förväntningarna på Kenny är aningen högre än för övriga backar då det gäller delaktighet i offensiven.

Men spelet då? Spelet!  Ja, här finns lite att jobba med. Mellan tumme och pekfinger anser jag att vi gjort, på sin höjd, en handfull bra perioder ur det perspektivet. Till stor del kan detta säkert skyllas(!) på det faktum att vi nu möter lag som är snäppet bättre än grundserien. Trots detta gillar jag inte alltid det som sker och det jag ser ute på isen. Just att vi tycks tappa linjerna i vårt eget spel. Sanningen kan helt enkelt vara att vi är inte bättre än så här! Sanningen kan vara att flertalet spelare i truppen inte är tillräckligt bra för spel på den nivå som nu gäller framledes.

Någonstans där, i skymningslandet, är jag med mina tankar just nu. Fågel eller fisk. Vad är vi? Vi får inte, eller aldrig, glömma bort det faktum att vi är nykomlingar på denna nivå. Låt vara att vi kommer uppifrån, nedflyttade, men likt förbaskat nykomlingar. Jämför gärna med övriga topplag i Ettan som under flera säsonger byggt sina trupper för att klara vårens spel i Allettan. Kristianstad, Mariestad, Huddinge, Hudiksvall, och så vidare. De har redan gjort denna resa flera gånger. De vet mycket bättre än våra sportchefer vilka spelartyper, vilket spel, vilka prestationer, som krävs. Vi är kort sagt lite gröna när det gäller konsten att bygga ett starkt division-ett-lag(med blygsam budget), som kan vara med och hota om en plats till HockeyAllsvenskan.

Kanske har jag för stora förväntningar på vår spelartrupp? Kanske är jag lite förblindad av det faktum att vi är Västerås och självklart(!) borde spela i HockeyAllsvenskan!

Ärligt talat vet jag varken ut eller in. Det enda jag vet med säkerhet är att vår Marcus Dahlbom fortsatt håller hög nivå. Med en räddningsprocent på 94.32 måste vi vara nöjda...


Nu kör vi över Kalix!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar