10 juli 2012

Förväntningar


Hm!
Det är nog många med mig som just nu sitter och grunnar över hur det kommer att gå. Hur den kommande säsongen kommer gestalta sig. Vi bär, sannolikt, lika många olika förhoppningar och förväntningar som vanligt. Förväntningar som baseras på antaganden utan egentlig saklig grund. Men likt förbaskat minst lika aktningsvärda för det. För det är ju så det fungerar. Det är ju det som är "själva grejen" med att vara supporter. Att inte veta. Att inte sitta med facit i hand. Det är ovissheten som skänker oss den extra dimension som gör livet så mycket mer värdefullt att leva. Lite som "russinet i kakan" - typ. Om man redan från början hade svaret på alla frågor torde vardagen te sig rätt tråkig. Ta bara detta med vädret! Vi tror, och hoppas, att det ska bli sol. Vi läser olika prognoser och intalar oss att i morgon blir det en "stekardag" vid stranden. Men inte blir det så. I alla fall inte alltid. Men ibland!

Och det är just detta fenomen, att vi aldrig kan vara riktigt säkra, som gör livet, vardagen, lite extra intressant att leva uti. I alla fall tycker jag så. För det mesta i alla fall. Men ibland vore det förbaskat trevligt om man faktiskt visste hur det skulle gå...

Om vi då tittar på det lag som vi kommer ställa på is till hösten så infinner sig alla möjliga, och omöjliga, tankar och förhoppningar. Till denna säsong är det meningen, liksom, att vi ska ta ännu ett litet steg i vår utveckling. Vad detta steg kommer innebära står dock, än så länge, skrivet i stjärnorna. Som bekant börjar vi om på ruta ett när det gäller Tränaren. Borta är visionären, tänkaren, filosofen, Mats Waltin och i hans ställe återfinns numera en tränare av mer traditionell sort. Gissar på mer av "säkra bakåt och bygga på defensiven".  Men vad vet jag? Inte mycket, ärligt talat. Men tycka till kan jag göra. Och tycker det gör jag att jag gör - typ!

Ser man till våra senaste säsonger borde "ett litet steg framåt" innebära en plats i kommande kvalserien till ES. Inte via en direktplats utan via ett ångestfyllt förkval. Det duger bra för mig. Lyckas vi uppnå detta åker genast hatten av och laget kommer saluteras efter förtjänst.

Men...

.... står vi där ännu en gång, med lång näsa, och ser hur vi åter missar kval till ES så vete sjuttons. Då kommer i alla fall jag uppleva säsongen som ännu ett "misslyckande".  För det är ju så det är. I alla fall enligt mig. Ska man ta "ett steg till" så innebär det att laget sportsligt lyckas "lite bättre" placeringsmässigt. Men vad vet jag om föreningens egentliga ambitioner.


Kanske...

..... är det så att föreningen är nöjda med att uppfylla andra målsättningar? Kanske de prioriterar att debit  och kredit hålls på en anständig nivå. Kanske föreningen nöjer sig med att inte hamna i negativt kval? Kanske föreningen är nöjd med att det kommer lite mer publik till matcherna? Kanske de är nöjda med att bara få vara med? Kanske de inte ens själva riktigt vet vad de vill...

För....

..... det är lite så som jag själv känner just nu. Vad vill min förening - egentligen? Handlar det om att försiktigt och tålmodigt bygga en ekonomisk plattform för framtida satsningar eller är det "nu det gäller"? Ja, ja, den som lever får se och den som söker skall finna...

Ha en bra dag :)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är för mycket fokus på att gå upp till elitserien. Jag anser att hockeyallsvenskan håller en alldeles förträfflig nivå med en inte alls särskilt stor skillnad gentemot elitserien. Om VIK klarar av att hålla en egen stil präglad av professionalitet och attityd rakt igenom serien oavsett hur det går är jag nöjd. Vad jag inte vill se är ängslig resultathockey, nervösa genomklappningar etc som skedde ett antal gånger under förra säsongen. Det var skillnaden mellan succé och förra årets resultat. Jag tror det berodde på fel balans mellan ledarskapet hos tränare och spelare förra året, hoppas därför att några rutinerade spelare kan kliva fram och förkroppsliga spelstilen och attityden på isen så att inte allt initiativ befinner sig utanför isen hos tränaren.

    SvaraRadera
  2. - Håller med om att AS är en nog så trevlig serie att spela med, men, frågan är om föreningen har för avsikt att någonsin ta klivet upp...

    SvaraRadera