13 juli 2012

Alla är inte lika starka..

Ska man försöka vara lite objektiv, vilket inte är lätt, så finns det några grupperingar i årets serie som jag ser det:

Vi som kommer att slåss om direktplatser till KS (Grupp 1)
- Djurgården
- Leksand
- Örebro
- Södertälje
- Malmö
- Oskarshamn

Vi som kommer försöka ta en plats till playoff (Grupp 2)
- Västerås
- Mora
- Bofors
- Karlskrona
- Troja
- Almtuna

Vi som kommer att kämpa där nere hela serien (Grupp 3)
- Tingsryd
- Asplöven

Grupp 1
Vissa gör gällande att Örebro, Djurgården och Leksand tämligen enkelt kommer befästa de tre övre platserna denna säsong. Jag är inte alls så övertygad om detta. Däremot anser jag att det, på pappret, finns sex lag som ser lite starkare ut och därför grupperar jag dem tillsammans som kandiater till direkplatserna.

Grupp 2
Här kommer ytterliggare sex lag som jag inbillar mig kommer hålla samma slagstyrka. Endast aningen sämre än lagen i grupp 1. Här finns dock lite skrällvarning. Säkerligen kommer minst ett av dessa lag göra bättre ifrån sig än förväntat. Frågan är bara vilket av lagen det blir som överraskar positivt. Karlskrona kommer göra en stark förstasäsong. Det bara känns så. De kommer hänga med både länge och väl i kampen om playoff. Förhoppningsvis är det mitt eget Västerås som blir det lag som skräller i denna grupp..

Grupp 3
Jag tror faktiskt Asplöven kommer bli en strykpåse i årets serie. Det finns en del faktorer som talar för det. Bland annat att man faktiskt i skrivande stund inte ens har ett lag att ställa på isen. Det blir inte lätt att skramla ihop en vettig trupp på så kort tid och dessutom få den att fungera. När det gäller Tingsryd så handlar det om, återigen, ett i stort sett nytt lag. Finns det något annat lag, som spelade i Allsvenskan förra säsongen, som haft så stor omsättning i truppen? Tror inte det. Dessutom ny tränare. Nej, jag tror Tingsryd kommer få en väldigt tung säsong och snabbt bli förankrade i botten.

Summa summarum så kommer det bli ruggigt svårt att ens säkra en playoffplats denna säsong. Här gäller det att vara med från start och knapra poäng..



6 kommentarer:

  1. Intressanta spekulationer Gurkolle. Vad är det som avgör spelstyrkan hos ett lag? Det är klart att spelarkvaliteten är viktig, men jag tror i längden är det lagkvaliteter såsom en spelidé alla i laget klarar av och tror på, lagharmoni, ledarskap och moral bland spelare, grundträning, etc därför är det svårt att avgöra spelstyrka utifrån enskilda spelare. Jag tror kontinuitet bland spelare och tränare, tydlig spelidé och träning som understöder spelidén är det som avgör. Jag tror därför att Leksand är givet i topp, vet annars för lite om de andra lagen för att sia. Tror dock att VIK om de kan fortsätta sin skridskostarka hockey ska tillhöra topplagen.

    SvaraRadera
  2. Mpathi.. håller med helt o hållet det du säger...bra skrivet...:)

    SvaraRadera
  3. Tack för det anonym. För att exemplifiera mitt resonemang kan vi ju titta på hur det gick för malmö förra säsongen.

    SvaraRadera
  4. En intressant lista. Tror dock att Västerås skall byta plats med Malmö/Oskarshamn.

    SvaraRadera
  5. Heej!

    Förlåt om jag stör, men tänkte bara fråga om jag kan få lite hjälp från dig skulle verkligen behöva det. Skulle du ha något intresse att hjälpa till i modeforum för modekunniga och modeintresserade personer? Moderator / VIP roller finns för seriösa och engagerade personer. Även ett inlägg hjälper mycket för att få modeforumet mer levande. Om du kanske bara gillar att läsa inlägg men inte vill bli medlem så kan du visa ditt stöd genom att klicka på Facebook like knappen. Tack för att du tar dig tid att kolla på detta / En stor Kram

    SvaraRadera
  6. Vad är dina argument för att Karlskrona inte blir dyngnästsist?

    SvaraRadera