1 maj 2017

Till fågelsång och supportrars klagan..

Allt sedan vår degradering till Hockeyettan har jag på ett lagom försynt sätt tagit del av alla kommenterar som flödat på olika sociala medier och forum. Jag kan lugnt säga att det varit en aning upprört i supporterleden. Det har svingats vilt mot både högt och lågt. Ur mitt lilla grodperspektiv uppfattar jag det som man anser att allt är fel. Och då menar jag a l l t. 

Det är inte lätt att försöka kategorisera vad som är mer fel än andra fel. Fel, fel, fel, har varit grundtemat. Däremot har jag inte sett allt för många tankar kring hur något ska bli bättre. Jo, att man ska göra om allt. Precis a l l t. Exakt vad detta innebär har jag inte förstått, ännu. Jag vill inte påstå att kritiken mot allt och alla varit nyanserad. Det jag kan säga är att den varit mer enahanda än konstruktiv, om ni frågar mig.

Det jag tycker mig se, och det står jag för, är att det finns några få personer som driver drevet. Eller mer exakt göder drevet. I stort sett varje dag sedan degraderingen är det enstaka personer som med berömvärd envishet slängt in nytt bränsle i eländighetens ugn. Detta görs med den tvivelaktiga agendan att man vill föreningens bästa. Retoriken är lysande. "Bara man pratar så mycket skit som möjligt om den egna föreningen så mår den, och alla andra, så mycket bättre"  Att man sedan kryddar argumentationen med ett och annat personangrepp ses som både lovvärt och självklart. 

Själv är jag som vanligt osäker vilket ben jag ska stå på. Hänge mig åt hån, spott, och spe eller försöka vara mer analytisk och saklig. Problemet med sakligheten är att jag, precis som många andra, inte vet så där förfärligt mycket om de sakförhållanden som råder i föreningen. Att bygga saklig argumentation på lösa boliner är inte att föredra. Nackdelen med att försöka vara saklig i sin kritik är att det kräver väldigt mycket insikt i vad som faktiskt gjort att så mycket gått på tok för min kära förening de senaste två säsongerna.  Det räcker inte med att säga "Fägerblad", "Det dukade bordet" , eller för den delen "Koval". 

Givetvis har jag fått en hel del information via olika kontakter som den envetne bloggare jag är. Trots detta tycker jag mig inte ha tillräckligt på fötterna för att kategoriskt hävda varken det ena eller det andra. Detta är dock inget som förhindrat andra "sanningssägare" vad jag förstått. Om jag ska torgföra en sanning så är det för mig en hederssak att den faktisk är sann. Å andra sidan, jag kanske är lite gammalmodig i mitt sätt att se på saken. 

- Nej, illasinnade rykten får andra hålla på med. Det är mitt inte bord. 

Ska jag försöka se lite sakligt på vår situation just nu så ser det ut ungefär så här:
- Vår ekonomi är inte på topp
- Vi saknar tränare(!)
- Vi går från två till en sportchef
- Vi har fått en ny fystränare
- Vi har inte någon spelartrupp

Det ryktas om att vår spelarbudget kommer hamna på runt 1,5 miljoner till kommande säsong. En nedslående siffra för en förening som bara för två säsonger sedan nosade på en plats i SHL. Nu får man ta alla uppgifter med en stor nypa salt. Innan hösten står för dörren kan mycket hända. På både gott och ont. 

Andreas Appelgren får lämna och "Z" tar över hela ansvaret som sportchef. Detta har föregåtts av mycket märkliga rykten. Det påstods bland annat att "Z" ställt till med stor scen, vält stolar och bord, för att få behålla sin tjänst. I detta fall kan undertecknad intyga att så var inte fallet. Möjligtvis kastade han taktiktavlan på ordförande Jonsson i rent förhandlingssyfte. Och vem hade inte gjort det, va?

Stefan Gråhns lämnar för SSK. Det unnar jag honom. Tillbaka till fosterställningen. Trots allt är ju Gråhns gammal SSK:are sedan modersmjölken. Inbillar mig att han kommer spela en stor roll kommande säsong för kringlorna. Hoppas han fick ordentligt betalt. 

Markus Persson är en annan spelare som lämnar för spel i SSK. Minns hans försäsong med stort välbehag. Jävlar vad han dominerade i vissa matcher. Och jävlars vad tokigt det blev med hans skada! Jag ska inte säga för mycket, men, en frisk och kurant Persson kunde förhindrat att vi hamnade i ett negativt kval! Trots allt var han tänkt att tillföra en hel del poäng och mål. Unnar även honom en säsong helt utan skador. Skulle inte förvåna mig om han blir poängkung i SSK. 

Självklart är jag bitter som få över att min älskade förening nu verkligen hamnat på dekis. Förbaskade flaskskallar som försatt oss i denna prekära situation. Se där, nu generaliserade jag lite. I den bästa av världar hade jag kunnat peka ut vem, eller vad, som orsakat denna degenerering av föreningens sportsliga utveckling. Nu kan jag inte det. Nöjer mig därmed. 

För övrigt mår jag oförskämt bra och njuter till fågelsång och doften av den ankommande våren. 

Ha det gott!























1 kommentar:

  1. Bra skrivet jag väntar på fortsättning.Ha en fin Valborg

    SvaraRadera