27 juli 2014

Helmersson in i truppen...

Per Helmersson 


För några dygn sedan skrev jag ett inlägg om våra backar. Spekulerade lite, lekte med tanken på att vi har det vi hade, just då. Nu tillkommer Per Helmersson. En defensiv länk i försvarskedjan. En back som fått utstå en hel del kritik av både mig och andra under föregående säsong. Trots detta ser jag det som positivt att han får ett år till  i Gulsvart. Finns flera anledningar till detta mitt ställningstagande. För det första tillför Per massor av rutin och erfarenhet. För det andra är han en alldeles utomordentligt skicklig defensiv back. För det tredje är han säkerligen förhållandevis 'billig' för klubben. En ekvation som äger en tydlig bärighet. Sportchefen och tränarna vet precis vad de får för pengarna. En bra investering helt enkelt. Kostnadseffektiv om man så vill.

Det Helmersson fick mest kritik för föregående säsong var ett viss drällande med puck i egen zon samt problem vid uppspelsfasen. Fler än en gång fick vi spelvändningar mot oss då han skulle försök hitta forwards i mittzon med sina passningar. Det blev helt enkelt lite pannkaka emellanåt. Nu hände inte detta i varje match så kritiken mot Helmersson står inte i  proportion till hans tillkortakommanden i passningsspelet, anser jag, 

Med Per Helmersson under kontrakt finns troligen bara utrymme för ännu en värvning på backsidan. Det är inte omöjligt att vi även denna säsong får se ett backlån från någon SHL-klubb även om det känns som ett sämre alternativ. Undertecknad ser gärna att sportchefen försöker hitta ännu en rutinerad och stabil back som komplement. Gärna en reslig back med kraft i arm och mod i barm samt förmåga att både försvara egna målet och leverera hyggliga förstapass. Finns det att hitta för den magra börs vi för tillfället har?

När jag ändå skriver om backar får man inte förglömma att Marcus Söderqvist faktiskt är en alldeles utmärkt back. I mina ögon borde han fortsätta spela back och därmed öppna upp för ännu en forwardsplats. En plats som våra yngre spelare kunde erbjudas. 

Nog om detta. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar