12 augusti 2013

Inför SSK

Anders Eldebrink - en fantastisk SSK:are 


Dags för hemmapremiär med årets upplaga av VIK Västerås HK. Nåja, premiär och premiär. Första träningsmatchen på hemmais i alla fall. Det duger gott till trängtande och längtande supportrar. Som motståndare i denna match står Södertälje SK. En anrik förening där vår egen Andreas Lindh provat lyckan. Det blev fyra säsonger med spel både i dåvarande division ett, allsvenskan, och elitserien. Även Peter Popovic passade på att spela några säsonger i SSK innan han kom tillbaka till Gulsvart efter sin tid i NHL. 

När jag tänker SSK tänker jag samtidigt på en speciell spelare som gjort ett stort intryck på mig. Anders Eldebrink. För mig en av Sveriges bästa backar, någonsin. Minns en liten anekdot från 80-talet efter en match mot just SSK. Jag råkade stöta på en spelare från VIK någon dag efter matchen och vi småpratade lite. Vi kom snart in på just Anders Eldebrink och hans betydelse för sitt lag. Under matchen hade jag retat mig på att inte VIK:s spelare kunde "proppa den jäveln" när han hade puck i egen zon. Få stopp på hans uppspel som ställde till det för oss. Svaret jag fick belyste mycket av Eldebrinks storhet som spelare. "Det går inte att tackla den jäveln för han bara glider undan", fick jag till svar. Och precis så var det. Med sin enastående blick för spelet hade han förmågan att "glida undan" med puck under kontroll. Oerhört irriterande både för oss motståndarsupportrar och de spelare på isen som ville "smälla på" Eldebrink.

I modern tid, bland svenska backar, är sannolikt Niklas Lidström den back som levde upp till samma förmåga att klara sig undan motståndarnas försök till tacklingar eller överkörningar. När jag ändå håller på så anser jag att Mats Waltin, Anders Eldebrink och Niklas Lidström är de tre backar som varit absolut elegantast i sitt spel. 

- Ja, se det blev en utläggning som inte har mycket med matchen den 13/8 att göra. Men så kan det gå. Därför tillbaka till nuet. 

Under förra säsongen hade vi väldiga problem att bemästra SSK. Ofta väldigt jämna matcher men där vi ändå stod utan poäng när Hesa Fredrik blåste av matchen. Frågan är hur det blir till denna säsong? Kommer pendeln svänga tillbaka till vår fördel. Minns säsongen 2011-12. Då mosade vi SSK i alla våra möten i grundserien. 

Precis som inför matchen mot AIK har jag inte högt ställda förväntningar på laget. Däremot är jag oerhört nyfiken av att få se alla nyförvärv. Få följa dem i byte efter byte. Förhoppningsvis får man med sig intryck som väcker förhoppningar. Tre transatlanter som nu får chansen att visa upp sig på hemmarink. Gissar att de är laddade.

För att få lite mer insikt i vad supportrar till SSK förväntar sig av denna match, och säsong, har jag intervjuat en insiktsfull och kunnig supporter från Sportklubben nämligen: Johan Myrberg @Knugen_SSK

------------

Lite om din bakgrund som supporter. 
- Bloggar på www.sskoveralltalltid.se under signaturen Knugen. Jag är säsongskortsinnehavare sedan många år och hockey är mitt största intresse.

Hur länge har du följt SSK? 
Jag bodde granne med före detta SSK-tränaren Göran Bruksner i Nykvarn utanför Södertälje, tidigt 80-tal. Bruksner gav mig SSK-klistermärken och så startade mitt intresse. Då var jag 2-3 år och ifrån senare delen av 80-talet och framåt har jag sprungit frekvent i rinken. När jag pluggade i Sundsvall hade jag Rolf Wanhainen på en affisch på ytterdörren, ett par år senare satt vi bredvid varandra på samma arbetsplats. Jag har haft turen och äran att arbeta med flera SSK-legender och juniortränare. Hockeyn är ständigt närvarande i mitt liv och min andra kärlek.

Är det bara ishockey som gäller eller följer du lag i någon annan sport?
- Gillar sport, ser mycket sport men SSK är det enda laget som verkligen fångat mitt hjärta.

Vad tror du om årets SSK-lagbygge? 
- Truppen är rätt tunn till antalet spelare, så vi behöver rejält med tur när det gäller att undvika skador på nyckelspelare för att fixa topp tre. Målvaktssidan är fortsatt stark och jag gillar båda två rejält och här kan vi vara starkast i serien. Backsidan är bred men jag tror vi kommer sakna Hjelm och Djuses spetskompetens på blålinjen, samt deras förstapass i spelvändningarna. Bakåt saknar jag även den där åtråvärda backtypen som få allsvenka klubbar har. Hemvändaren med starka meriter som kan spela 25-30 minuter per match. Det vill säga en Eldebrink/Strudwick/Stefan Jonsson typ. Det är dock en lyx som få har. Rögle har det i Lilja. Forwards ser helt okej ut. Saknar kanske en spetsforward till men som sagt helt okej. Gillar att vi nu har två transatlanter framåt. De får det där med att gå rakt på mål med modersmjölken och det är något som vi har saknat. 

Finns det någon ny junior i laget som kan slå igenom denna säsong? 
- David Pastrnak är en världsklasstalang som precis har skojat rejält med Sverige i J18 turneringen Ivan Hlinka. Sen tror jag backen Robin Press kan överraska positivt, liksom Adam Hansen. 

Ni har tappat en hel del spelare till denna säsong. Vem anser du är den största förlusten? 
- Andreas Hjelm helt klart. Hjelm var något så ovanligt som en duktig tvåvägsback med offensiva spetsegenskaper. Han är oersättlig och kommer bli ett stort utropstecken för Luleå i SHL.

Om jag säger att SSK missar kvalserien i år, vad svarar du då? 
- Det kan helt klart hända. Jag ser inga favoriter i klass med Leksand/Örebro förra året, som inför förra säsongen hade byggt med samma stomme under flera år. Många lag sätter i år sina hopp till nyförvärv och det är alltid ett lotteri. SSK är ett av dem lagen. Men vi kommer slåss topp sju med chans på topp tre.

Vad förväntar du dig av träningsmatchen mot Västerås?
- I träningsmatcher förväntar jag mig att nyförvärv och juniorer vill mest och syns mest. De av dessa som inte visat framfötterna redan på försäsongen bör man nog vara rätt orolig för. Det är något jag alltid tittar efter. Om Robert Carlsson och eran Andreas Lindh med tusen säsonger i bagaget glider lite kanske man inte ska lägga nån vikt vid. I övrigt är jag bara glad att det är hockey igen och nu mellan två lag jag förväntar mig ska slåss i topp sju.

Vilket lag är roligast att vinna mot i hockeyallsvenskan? 
- Djurgården, Malmö är alltid kul att besegra och i år lär Rögle få ett extra kärleksfullt mottagande.

Har du bra koll på övriga lag i serien? 
- Jodå, inte Madhawk nivå, men jag klarar mig.

Vilka lag tror du tar topp tre denna säsong? 
- Jättesvårt i år, men jag tror mycket på DIF, Västerås och Malmö. Men alla lag har svagheter i år. SSK är en bra outsider och  Rögle trodde jag enormt mycket på innan sista värvningarna. De ser dock jättestarka ut på pappret, men de hade ett starkt lagbygge och nu har de ett bygge med risker. Lilja blir enormt viktig där, om han lyckad hålla ihop skutan vinner Rögle serien.

Vilka två lag tror du får spela negativt kval? 
- Björklöven och KHK.

Vilka två lag i elitserien kommer få spela kvalserie till våren? 
- Leksands lagbygge känns naivt och Örebros målvaktssida skrämmer inte någon. AIK får det tufft också, men jag säger Leksand och Örebro. De har inte gjort vad som krävs av en nykomling under silly season.

Sist, och kanske viktigast: Vad tror du om vårt lagbygge? 
Ni verkar ju ha en unik förmåga att suga upp transatlanter på obskyra platser som sen gör succe'. Jag sätter däremot ett frågetecken på om Fransson fixar att ersätta Lasse Johansson. Jag gillar värvningarna av Frisk och Mitell, de känns kloka och långsiktiga. Collegespelaren Iurio har spännande statistik och blir säkert ett utropstecken. Som SSKare måste jag också nämna er trotjänare Andreas Lindh, jag tror han alltid kommer att ha en speciell plats i SSK-supportrarnas hjärta. När jag ser Lindh spela än idag, trots att det är i fel tröja är det många positiva minnen som väcks till liv.

//Johan Myrberg @Knugen_SSK


Bloggen tackar för svaren och önskar självklart Johan Myrberg välkommen till ABB Arena den 13/8. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar