11 augusti 2013

William Karlsson - den extreme junioren...


"Världens bästa Karlsson"
Nu ska jag introducera en spelare, en junior, som gjorde ett djupt avtryck i mitt Gulsvarta hjärta innan han lämnade oss för spel i elitserien, William Karlsson. Då och då under en supporters liv dyker det upp spelare som har något utöver det vanliga. Själv har jag, efter lång och trogen tjänst på ståplats i Rocklunda, fått vara med om en drös sådana spelare. Men då talar vi om ett tidsspann på närmare fyra(!) decennier. En av de första unga, riktigt lovande, spelare jag hade nöjet att uppleva heter Per Mårts. Då förstår ni hur länge en annan varit med.

Om jag gör en snabb överslagsberäkning gissar jag att det under åren dykt upp ett tiotal juniorer som man kan benämna som extra, eller extremt, begåvade. Utöver detta väldigt många "lovande". De senaste av alla dessa extra begåvade spelare, dessutom ur det egna ledet, är som bekant Patrik Berglund och Mikael Backlund. Båda med en karriär i NHL till vardags. Lite längre tillbaks hittar vi bland annat Niklas Lidström, Patrik Juhlin, Peter Popovic och så vidare. Det är med andra ord inget dåligt sällskap som jag nu placerar William Karlsson i. Som avrundning på denna odyssé av tidigare duktiga juniorer får jag naturligtvis inte glömma bort Marcus Ljung som erövrade Guldgallret i de gulsvarta färgerna säsongen 2010/11. 

Nåväl, tillbaka till William Karlsson som detta inlägg faktiskt handlar om. "Wille" dök upp lite som en överraskning för mig när han fick chansen att spela med A-laget säsongen 2011-12. Att han fick chans att spela under försäsongen var inte speciellt överraskande, däremot att han fick fortsatt förtroende när seriespelet väl kom igång. Och som han spelade! Tillsammans med sina vapendragare Peter Öberg och Broc Little bildade han en kedjekonstellation som snabbt firade stora triumfer på isen. Den formationen skulle komma att bära laget ända fram till förkvalet. Närmast ostoppbara i sitt kreativa anfallsspel. Sällan hade man tidigare sett en kedjeformation i Gulsvart där respektive spelare kompletterade varandra så fint.

Det var så man fick nypa sig i armen, stundom,  för att verkligen tro på det man såg. Kunde en junis vara så bra - redan? William Karlsson imponerade framförallt med sin oerhörda mognad i spelet. Oerhört skicklig på att avväga vad som behövde göras i olika moment på isen. William kunde driva pucken själv, hålla i, passa, eller gå på avslut. Dessutom väldigt duktig i sitt hemarbete. Man skulle kunna säga att han uppträde på isen som om han redan spelat ett stort antal säsonger på allsvensk nivå. William belönades självklart med Guldgallret efter sin eminenta första säsong med seniorspel i allsvenskan. 

Nåväl, här kommer nu Williams svar på mina frågor:
Hur/varför hamnade du i Västerås?
- Jag åkte på en J18 träning i Västerås och visade upp mig, efter det fick jag åka på en try-out camp och efter det blev jag antagen. Västerås var det enda Ishockeygymnasiet jag kom in på förutom Arlandas och jag kände att det var det bästa för min utveckling.

Hur fungerade det för dig i juniorlaget/en?
- Första året var jag bara med J18 det gick helt okej/bra. Mitt andra år fick jag komma upp i J20 och det var då jag fick mitt "genombrott", kom med i landslaget och fick känna på seniorhockey.

Vem  gav dig chansen att ta en plats i A-laget?
- Mats Waltin och Pär Hellenberg var det som gav mig chansen i A-laget.

Blev du själv överraskad över att få så mycket speltid redan från början?
- Om du menar mitt tredje år i VIK så var väl målet att få så mycket speltid som möjligt och lite överraskad blev jag över att få leda förstalinan

Någon speciell match, eller händelse, du minns särskilt väl från tiden med Västerås i hockeyallsvenskan? 
- Almtuna borta när jag gjorde 2 mål varav ett direktskott i nättaket och ett med klubban mellan benen. Matcherna mot Leksand och Örebro var också alltid roliga.

Har du någon förklaring till varför laget "dippade" när det gällde som mest(förkvalet)?
- Svårt att svara på men det gick inte som vi hade tänkt oss. Själv så hamnade jag i en formsvacka och våran kedja som vart den ledande under säsongen kom inte upp till normal nivå.

Är du medveten om hur populär du faktiskt var/blev trots endast ett år med A-laget?
- Att jag var uppskattad och omtyckt av fansen vet jag men hur mycket vet jag inte riktigt.

Var det ett svårt beslut att ta - att lämna Västerås för HV71?
- Det var ett svårt beslut, att lämna tryggheten i Västerås för en ny stad och elitserien. Jag var inte säker på om jag skulle hålla i elitserien och kanske bara få begränsat med speltid.

Fanns det någon annan klubb som var med i bilden? 
- Det fanns intresse från andra klubbar.

Kom tankarna om ett klubbyte redan under säsong eller var det när säsongen var över som du fick erbjudande/n? 
-  Jag visste att det fanns intresse under säsongen men lade ingen större vikt vid det förrän efter säsongen.
Jag har läst någonstans att du egentligen är en riktig "Gnagare"! 
-  Det stämmer, jag har hållit på dem så länge jag kan minnas.

Är du draftad!
- Ja jag är draftad av Anaheim Ducks och skrev i våras på ett kontrakt med dem.

Hur bor du nu?
- Jag bor i en lägenhet i centrala Jönköping tillsammans med en barndomsvän som studerar på Högskolan.

Vad är det bästa med att bo i Jönköping?
- Fin stad som har det mesta. Stort hockeyintresse.

Hinner du med annat än att spela, träna, ishockey?
- Ja jag har rätt mycket fritid ändå som jag spenderar med vänner.

Finns det någon spelare i laget, HV71, som du tror kommer bli speciellt värdefull denna säsong? 
- Jag tror Oscar Fantenberg kommer bli en värdefull spelare för oss i år.

Hur kommer det gå för HV71 denna säsong?
- Vi avgör hemma i Kinnarps i 7:e avgörande mot Skellefteå.

Hur många poäng kommer du göra denna säsong?
- Mer än 28!

Bloggen tackar William Karlsson för denna intervju och önskar honom ett stort lycka till i årets säsong av SHL. 


Vill bara påminna för de som inte vet, eller kommer ihåg:
ÅRETS ROOKIE 2012/2013
William Karlsson, HV 71
Motivering: 
En junior som efter succéåret i Allsvenskan i Västerås IK verkligen tog chansen i HV71 och Elitserien. En förståndig tvåvägsspelare med bra speluppfattning och skridskoåkning. Under sitt rookieår hann han också med att debutera i landslaget Tre Kronor." 

Och glöm inte VM-guld med Junior-Kronorna? 
------

Karriär – hittills:
Arlanda Wings HC J18
Uppland Rikspucken
Arlanda Wings HC J18
Västerås J18
Västerås J20
Västerås Allsvenskan
Sverige U18
Sverige U19
Sverige U20 (VM-guld)
HV71 J20 (Svensk mästare)
HV71 Elitserien
Tre Kronor 
-------

Ja, jag är jävligt mallig för denna retweet!

Nästa inlägg blir Inför-SSK. En kunnig SSK-supporter presenterar sina tanka om sitt lag. Väl mött!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar