19 augusti 2013

Lite inför SSK i Gnesta...

Gnesta-Kalle

Rune Edvin Gnestadius, känd som Gnesta-Kalle, ursprungligen Karlsson, född 29 september 1927 i Frustuna församling, Gnesta kommun, död 18 december 2010, var en svensk radio- och TV-producent, programledare, dragspelare och kapellmästare. (källa)

Ungefär så mycket visste jag om Gnesta innan detta blogginlägg påbörjades. Men med lite källforskning lärde jag mig snabbt mer:
- Det finns just nu sju(7) lediga jobb inom Gnesta Kommun. Bland annat söker man en ekonomichef. 
- Besöksadress till räddningstjänsten: Jägarhållet1 Nyköping
- Ligger i Södermanland.
- Är en del av Södertälje kommun.
- Vintertid bor där drygt 10 200 personer. Sommartid är det många, många fler tack vare alla fritidshus.
- Nära till Nyköping med Skavsta flygplats.
- Gnesta Ishall där Gnesta IK spelar(divsion 1)

----

Som den sanningssökande bloggare jag är, med drivkraften att leverera det senaste till mina läsare, tog jag luren och ringde upp Gnesta IK:s kansli. Sanning kommer direkt från "hästens mun", brukar man säga. Fick tag på Krister Löfgren som välvilligt svarade på mina nyfikna frågor:

- Hej, Krister. Ringer från Västerås. Kommer till er i morgon och vill ha lite information.
- Hej, hej!
- Hur många åskådare tar er hall?
- Den tar cirka 800 personer och det kommer nog räcka till för morgondagens match!
- Finns det goda hamburgare att förtära i anslutning till hallen?
- Jajamensan, jag kommer själv stå och grilla burgare utanför hallen!
- Hur går det för ditt lag, Gnesta IK, denna säsong?
- Vi är nya i denna division och har ett väldigt ungt lag så det ska bli spännande att se hur det går.
- Lirar ni i samma serie som uppflyttade Hammarby, eller Bajen Fans, eller vad det nu heter?
- Ja, vi kommer spela i samma serie som dem!
- Ska man köpa biljetter på OKQ8, pressbyrån, eller går det att handla vid hallen? 
- Det går alldeles utmärkt att köpa biljetter vid hallen!
- Vad kostar det att se matchen?
- Det kostar 120 för vuxen, 60 för ungdom, och 20 för barn.
- Tack för samtalet!
- Tack!

-----

För att göra detta inlägg än mer mångfacetterat och innehållsrikt måste jag självklart inkludera en text från SSK-supportern Johan Myrberg som åter trakasseras av denna bloggs frågeställningar. Så har låter han meddela inför morgondagens möte:

- Hej GurkOlle, här kommer några ord inför träningsmatchen i Gnesta:

"Gnesta är ett klassiskt SSK-fäste och det har blivit en tradition för SSK att träningsspela i just Gnesta. Det är en liten ishall där man kan ta plats och se matchen med ansiktet tryckt mot plexit om man är sugen på "Court-side"-hockey. Gnesta IK är väl annars mest kända för att vara NHL-spelaren Niklas Grossmanns moderklubb. Grossmann som lockoutspelade några matcher med SSK förra säsongen. 

Nu möts i alla fall de två potentiella topplagen SSK-VIK för andra gången på försäsongen och på kort tid. Förhoppningsvis innebär det att det blir det en intensiv match med en del känslor. I förra mötet gick VIK segrande ur striden och SSK hade problem med målskyttet. I matchen efter gick SSK segrande ur striden mot Leksand i Surahammar. Efter endast ett mål på två matcher så fick SSK islossning och gjorde fem mål framåt. Nyförvärvet ifrån AHL Jason Gregoire gjorde hattrick och Fredric Andersson som jag också förväntar mig ska vara en av stöttepelarna i laget gjorde två mål. 

Segern som sådan ska man nog inte dra för stora växlar av men det som känns skönt är att Gregoire visar upp bra spel och att Sebastian Idoff gjorde en riktigt bra match i målet. SSK ställer nu troligen upp med Lundström i målet och för övrigt så har ju David Pastrnak varit tillbaka någon vecka i Sverige efter Ivan Hlinka och jag hoppas få se en del av honom imorgon. Blir det revansch i Gnesta? Väl mött."
// Johan Myrberg @Knugen_SSK
(Bloggen tackar och bockar för ovanstående text!)

- Vad jag själv har för förväntningar på matchen väntar jag med att presentera. Måste fundera lite till....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar