15 augusti 2013

Inför - Almtuna



Sent omsider har jag lyckats få kontakt med en initierad supporter till Almtuna IS som jag ställt ett antal frågor till inför kvällens match. Det är bloggen väldigt stolt över. Kul att andra lags supportrar ställer upp så villkorslöst på mina önskemål. Det är stort. 

Som bekant är Almtuna den "lilla kusinen" till oss Västeråsare. En kusin som då och då tar sig brösttoner och spelar som om de vore ett lag med oändliga resurser. De överraskar då och då med att vara riktigt bra, helt enkelt. Minns att det inte var länge sedan Almtuna tog sig till kvalserien och, faktiskt, gjorde riktigt bra ifrån sig där! Det är imponerande av en förening som kanske har de sämsta förutsättningarna av alla lag i hockeyallsvenskan på flera plan. 

Vi Västeråsare tar aldrig något för givet i våra möten med detta gäng. Speciellt inte i deras hemmahall, Gränbyhallen, där vi av tradition alltid har det svårt. 

Nåväl, slutsnackat från mig. Nu släpper jag fram David Hemmingsson som haft vänligheten att svara på bloggens frågor:

------

Lite om din bakgrund som supporter
- Jag hade en väldigt kort karriär i Länna Hockey och på den tiden kändes det stort att ta steget ifrån utomrinken till Gränbyhallen. Jag har spelat en hel del hockey på gatan jag växte upp med tidigare Almtunaspelaren Christer Bohlin och hade ett kort tag Almtunalegendaren John Newberry som lärare i idrott.

Hur länge har du följt AIS? 
-Lite var sporadiskt och jag började att följa laget mer regelbundet när det blev spel i Hockeyallsvenskan.

Är det bara ishockey som gäller eller följer du lag i någon annan sport?
- I lagidrott så är det endast Almtuna som gäller. De enda sporterna som jag följer är ishockey, kickboxning och thaiboxning.

Vad tror du om årets AIS-lagbygge? 
- Jag tror och hoppas att det är en satsning som kommer att synas på sikt. Ny tränare, nytt träningskoncept och en klar satsning på de egna juniorlagen. Samtidigt så gäller det att ha tålamod och ge spelarna och lagbygget den tid det kräver.

Finns det någon "ny spelare" i laget som kan slå igenom denna säsong? 
- Målskytten Jesper Olofsson ser ut att kunna bli ett fynd. Emil Larsson är ett spännande nyförvärv och en spelartyp som jag tror kan bli väldigt nyttig.

Om jag påstår att AIS riskerar att hamna i negativt kval denna säsong, vad svarar du då? 
- Håller man på Almtuna så är man van att vara bottentippad. Så länge som Niklas Eriksson har en spelidé och kan förmedla den till laget så tror jag att Almtuna har en bra chans att undvika kval. En ny tränare som kan matchcoacha tror jag är Almtunas viktigaste nyförvärv den här säsongen och jag hoppas att Eriksson lyckas i sin roll. Jag kan inte säga att jag tycker att lag som Asplöven, Mora, Karlskrona och Timrå ser särskilt starka ut på papperet. Så länge Almtuna kan hålla minst två av de lagen bakom sig så är jag nöjd. För Almtunas del så gäller det att försöka hänga kvar, satsna på att utveckla egna spelare och invänta satsningen som förhoppningsvis blir av när Uppsala Arena är klar.

Vad förväntar du dig av träningsmatchen mot Västerås?
Träningsmatcher mot Västerås brukar inte vara någon höjdare vad jag minns. 2-7 är ett resultat som ringer en klocka. Almtuna är inne i ett intensivt matchspelande just nu och roterar på många spelare. Jag förväntar mig ingen speciellt av just den här träningsmatchen, men vill se en klar satsning i de sista träningsmatcherna så att fungerande spel och kedjor finns där till seriepremiären.

 Vilka lag tror du tar topp tre denna säsong?
- Jag tror på Rögle och Västerås. Som lag nummer tre så står den nog mellan lag som Oskarshamn och Karlskoga.

Vilka två lag tror du får spela negativt kval? 
- Asplöven och Mora. Jag är övertygad om att Mora hade varit indragna i bottenstriden redan förra säsongen om det inte hade varit NHL-lockout.

Vilka två lag i elitserien kommer få spela kvalserie till våren? 
- Jag har väldigt dålig koll på Elitserien, men känslan säger AIK och Leksand. Jag saknar Leksand i Hockeyallsvenskan, de drar publik till slitna Gränbyhallen och det är alltid extra skönt att vinna över just Leksand.

Sist, och kanske viktigast: Vad tror du om vårt lagbygge?
- Fagervall har imponerat positivt på mig. Jag var aldrig imponerad av hans lagbygge i Björklöven, men i Västerås så tycker jag att han har fått till en trygg defensiv och ett hårt arbetande kollektiv. Importspelarna är svårbedömda, men Niklas Johansson har visat upp en fin känsla tidigare att han kan hitta fynd. I år känns serien mer öppen och mer svårtippad, men om Västerås ser till att ta sig till Kvalserien så har de chansen att avancera i seriesystemet. Det handlar mycket om att formtoppa i Kvalserien och att inte göra en Leksand eller Hammarby, det vill säga formtoppa i serien, men floppa i Kvalet.
//David Hemmingsson 

Bloggen lyfter på hjälmen och tackar för de intressanta svaren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar