9 januari 2014

Oj oj oj Troja!

Denna gång kunde inte Bengstberg stoppa oss..


Västerås - Troja 3-2

I mitt inlägg inför matchen skrev jag:
"Den som tror att vi ska kunna åka hem morgondagens match enkelt får genast tänka om. Vi får möta ett lag som är beredda att gå genom eld och vatten för stjäla poäng av oss. Ett lag där spetskompetens och briljans ersätts av kämpaglöd och lagmoral. Troja är ett lag som just nu slåss både för sin heder och sin överlevnad. Så, se upp mina vänner och fiender. Det kommer med största sannolikhet bjudas en ny ryslig nagelbitare i ABB Arena. Allt är därmed som vanligt, denna säsong

Och tänk så rätt jag fick, tyvärr. Detta var ju tänkt att bli en klang och jubelföreställning för hemvändaren Matt Fornataro som äntligen fick visa upp sig för sin gamla hemmapublik. Matt möttes även av välförtjänta applåder, klappande med klappor, och glada tillrop vid sin lineup. Så långt allt väl.

När matchen väl började fick jag en tydlig känsla av att här möttes toppen mot botten av serien. Troja var minst sagt lama och passiva och det Gulsvarta tilläts ta sig fram till avslut både från höger och vänster. Där trodde jag i  min enfald att vi skulle få avnjuta en match utan ångest eller nagelbitande och strid in till slutsignalen.

Den första perioden var helt ok spelmässigt. Två mål bombades in där Luca Caputi lyckades lirka in en retur till 1-0 och Matt Fornataro stänkte in 2-0 med ett distinkt skott mitt i slottet. En ledning som var helt i sin ordning. Trots att vi bara avlossade sju(7) skott kändes det som om målskörden kunde ha blivit än större denna första period.

I den andra perioden hemföll tyvärr spelarna i Gulsvart till de gamla vanliga(!) synderna de senaste matcherna. Man drog på sig utvisningar modell onödiga. Först ut åkte Matt Fornataro för en slashing och som om det inte räckte valde Andreas Lindh att dra på sig en tvåa för puckout bara sju(7) sekunder senare. Troja fick därmed en finfin möjlighet att komma in i matchen. Och självklart tog man den chansen! Plötsligt stod det 2-1 på matchtavlan och det var match igen. När Jeremy Williams bombade in 3-1 i ett nytt powerplay, mitt i perioden, trodde jag definitivt vi stängt matchen. "Där fick dom", typ.

- Det märkliga var att trots tvåmålsledning, och hemmaplan, började Gulsvart allt mer tappa initiativet, momentum, ute på isen!


Tredje perioden blev, som så många gånger förr denna säsong, ett enda långt lidande i inväntan på slutsignalen. Lidande ur det perspektivet att Troja var det lag som ville mest. Säkerligen fanns ingen tanke i spelarnas huvud att sluta spela och ge bort initiativet till gästerna men så skedde, tyvärr. Lyckligtvis var Troja inte tillräckligt skickliga för att utnyttja hemmalagets passivitet och kunde inte komma närmare än en reducering i slutminuten. Jonas Fransson fick kliva in och rädda oss när det som bäst behövdes. Tack för det!

Några spelare vill jag dock lyfta fram denna kväll:
- Kenneth Bergqvist. Denne bespottade spelare. I dagens match fick han hoppa in som extraspelare och gjorde flera helt godkända byten. Såg pigg och rask ut. Skapade målchanser och spelade fram. Mer sådant vill jag se!
- Viktor Mårtensson. Borta är det yviga och burdusa spelet(!) och istället visar Viktor allt oftare upp en annan sida. Hans formation firade flera offensiva triumfer under matchen och med bara lite bättre ordning på klubba, fötter och armar, kunde den gode Viktor stänkt in både en och två puckar i kasse!
- Mattias Bromé. Den "lille illern" var som vanligt ivrig, rivig, och het på både gröten och pucken. Har en sällsynt förmåga att checka fast/ifatt motståndare och sno pucken. Passade även på att missa närmast öppet mål. Snart kommer första baljan!

Självklart måste man omnämna förstaformationen med Caputi, Williams och Fornataro. De gjorde trots allt tre mål tillsammans denna kväll men det är mer normalt och förväntat. De levererade helt enkelt som en förstaline ska göra:)

------

Under gårdagskvällen passade jag på att prata lite med Mattias Brome´. På frågan om hur han kunde missa det öppna läget svarade han: "- fick en dåligt träff, men skönt med 3 poäng". För att uppmuntra Mattias till stordåd lovade jag på stående fot att kasta in en keps på isen när han gör sitt första mål. Fick då till svar att: "- Bra. kepsen kan du skicka till mig på fredag kväll!" Det låter lovande och jag säger bara - Se upp Malmö!

----

12:28 1-0 (PP1)17. Caputi, Luca 49. Legein, Stefan
9. Mitell, Thomas
16:25 2-0 61. Fornataro, Matthew 8. Romano, Tony
25:06 2-1 (PP2) 89. Johnsson, Johan 40. Pavlin, Ziga 18. Tarkir, Zach
30:34 3-1 (PP2)Williams, Jeremy 9. Mitell, Thomas 17. Caputi, Luca
59:14 3-2 (SH1) 23. Amnér, Viktor89. Johnsson, Johan 20. Nilsson, Markus

Slutresultat: VIK-Troja 3-2 (2-0, 1-1, 0-1)
Skottstatistik: 24-24 (7-9, 11-9, 6-6)
Utvisningar: VIK 4x2, IFT 4x2

----

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar