10 januari 2014

Inför Malmö!

Miljardären och Glassbilsmannen!

Så här skrev jag om fredagens motståndare i ett tidigare inlägg:

"Till denna säsong trodde jag mer än vanligt på Skånes stolthet Malmö IF. Sportchefen Patrik Sylvegård gjorde ett bra jobb med värvningarna inför säsongen. En spelare som jag verkligen gillar, en av flera, i Malmös trupp är Joey Tenute. Spindeln, navet, i lagets effektiva powerplay. En liten men ack så spelskicklig center med en balans och puckkontroll utöver det vanliga. På backsidan är Jens Olsson min favorit. Duktig på rören och lika bra offensivt som defensivt. I laget finns även Frederik Storm, Henrik Hetta och Björn Svensson som firar triumfer med sin aggressivitet och fina skridskoåkning. Man får inte heller glömma bort gamle Tomas Kollar som gnuggar på och gör mycket nytta.

Det som sviktat en aning hos Malmö har framför allt varit målvaktsspelet. Därför tog man in Robin Rahm för en tid sedan. Kanske blir han den målvakt som stänger matcher till MIF:s fördel. Laget har gjort en klart godkänd insats så här långt och har kvaliteter för att utmana om en plats i kvalserien...
Mitt tips inför säsongen: Placering 1-4"


Malmö är enligt mitt förmenade ett lag att räkna med under den kommande vårsäsongen. Stundtals spelar det helt enkelt en riktigt bra ishockey. Deras senaste fem matcher har slutat på följande sätt:

Malmö - Asplöven 2-3
Malmö - Troja 3-2 (str)
KHK - Malmö 3-5
SSK - Malmö 1-2 (str)
IKO - Malmö 6-2

Som synes endast en förlust de senaste fyra omgångarna. Ett bevis, om något, på att laget har en jämnhet och styrka som inte får underskattas. Våra tidigare matcher mot skåningarna denna säsong har slutat:

Malmö - Västerås 4-2 (2-1, 0-1, 2-0)
Västerås - Malmö 5-4 (0-3, 2-0, 2-1, 0-0, 1-0)

I vår bortamatch hade vi en aning otur. Båda Malmös mål i första perioden tillkom i bp och vid båda dessa tillfällen var det, olycksgubben för dagen, Andreas Lindh som lyckades styra in puckarna i eget mål!

Utan överdrift kan man lugnt påstå att det kommer bli en ruskigt svår match att ta poäng i. Betänk även att Malmö är det lag som jagar närmast bakom och vid en hemmaseger är de ifatt och förbi. Detta beroende på att MIF har spelat färre omgångar än oss och om de vinner dessa matcher snor de vår direktplats! Det bästa, för oss, är därför att se till att vinna denna drabbning...

--------------

För att få lite mer insikt om morgondagens motståndare kontaktade jag Mattias Olsson som är en hängiven supporter till Malmö. Det han inte vet om laget är inte värt att veta, typ! Här kommer frågor och svar:

Hur vill du summera höstsäsongen 2013?
Hösten var godkänd, men inte mer. Förväntningarna har lite undermedvetet skruvats upp igen kring Malmö. Det är topp-3 som gäller trots att det från början var sagt att klubben skulle ta steg för steg. Bästa insatsen var definitivt mot Karlskrona borta i mellandagarna när Malmö som första lag vann i Telenor Arena den här säsongen. Skönaste segern däremot var mot Rögle hemma i arenan, även om vändningen mot Djurgården var spektakulär med fyra spelmål på sista tio minuterna. Som sämsta insats måste jag lyfta fram Almtuna hemma, 2-5. Det är troligen Redhawks sämsta match i Malmö Arena någonsin med ett par ytterst genanta insläppta mål och total brist på inlevelse i stort.

Hur upplever du att MIF som lag har utvecklats?
Det slog mig faktiskt först under JVM, när jag fick studera annan typ av hockey, att Malmö faktiskt har fått en egen identitet den här säsongen. Mer och mer handlar det om vad Malmö måste göra för att vara bra och vilka detaljer laget aldrig får ge vika på. Björn Hellkvist är mannen bakom till stor del, även om hela ledarstaben är väldigt engagerad. Hellkvist är för mig Redhawks viktigaste värvning sett över flera års tid. Hans attityd och kritiska hållning till den egna insatsen är så viktig för att förändra Malmös sätt att agera.

Spelare som blommat ut, underpresterat eller bara varit en besvikelse?
Den stora besvikelsen är målvaktssidan. Jag förväntade mig inte det kaos vi under ett par månader sett. Pontus Sjögren, som var given etta i min bok, har inte stått sen slutet av november. Axel Brage kommer få lämna. Magnus Häggström utan ett enda mål, Ludvig Rensfeldt med en usel höst i stort och en skadedrabbad Tobias Ericsson är tre spelare som jag förväntat mig mer utav. Stora plusvarianter är nyförvärven Joey Tenute, Daniel Viksten och Björn Svensson. Annars är Malmöfostrade backparet Jens Olsson-Johan Björk viktiga pusselbitar. 

Vad tror du om era chanser att ta sig till Kvalserien?
Jag är kanske naiv, men i mina ögon är Malmö och Karlskrona de två lag med högst högstanivå i serien. Däremot är den lägsta nivån på tok för svag, inte minst när det kommer till Redhawks. Just därför ser jag Malmös chanser till kvalspel via en direktplats som ganska små. I en eventuell förkvalserie tror jag desto mer på Lusths mannar, man har väldigt många olika ingredienser i laget den här säsongen som kan avgöra till ens fördel. Stora backar som spelar lite fult, forwards som sliter och är laglojala, en måltjuv i Viksten och sen hoppas jag att konkurrensen i och med Robin Rahms inträde på målvaktssidan till slut lyfter laget. 

Vilka fyra lag från #HA kommer slutligen ta sig till KS?
BIK Karlskoga, Västerås och Karlskrona tror jag faktiskt blir kvar där uppe i topp. Det kommer dock vara jämnt in i slutet och inte skilja så mycket mellan trean, fyran och femman. I en förkvalserie tror jag som sagt på Malmö, även om konkurrensen är knivskarp från främst Djurgården.

Vilka lag får kvala negativt?
Troja/Ljungby definitivt. Har svårt att se Troja lyfta sig bara sådär. Det är för få spelare som producerar på den här nivån. Sen bör väl SSK klara sig undan kval med Andreas Johansson som tränare och med det spelarmaterial man faktiskt har på pappret. Jag sa Almtuna innan säsongen och får stå kvar vid det, även om Uppsalalaget presterat klart mycket bättre än förväntat.

Bloggen tackar Mattias @HockeyMatti för svaren och hoppas självklart på att hans Malmö gör en riktigt blek insats under fredagskvällen...

-----


Undertecknad har idag varit i kontakt med Damien Fleury och han låter hälsa att han mår bra och trivs med livet. På frågan om han spelar ishockey just nu svarade han att "- Yes i'm playing in Lausanne now im Switzerland". På frågan om han hur han trivdes under sin tid i Sverige svarade Damien: - "I really enjoyed my time in Sweden because guys like you were very nice with me".

Bloggens tips blir: Vi vinner med 4-2!

Mosa Malmö!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar