9 januari 2014

Sidospår

Under dagen fick jag en kommentar på min blogg. Kommentarer är inte ovanliga men denna tyckte jag var värd att uppmärksamma.

"Att du orkar skriva så mycket skit som inte är sant. Bättre om du håller dig till fakta likt Mikael Noren och VIKFanCentral. Gäller både i din blogg och på olika forum på svenskafans"


Efter att läst kommentaren, fram och tillbaka, några gånger försökte jag sätta mig in i avsändarens tankesätt. Vad var, eller är, det jag skriver som väcker sådan avsky? Då bloggen är mitt eget forum, för mina egna tankar och funderingar, känner jag inte att jag i mitt skrivande har något ansvar för att vara någon till lags. Med andra ord skriver jag inte för att andra ska tycka att jag har rätt. Mitt skrivande är istället ett försök, måhända aning bristfälligt, att utifrån mitt supporterskap ge min personliga bild av tingens ordning.


"Att du orkar skriva så mycket skit som inte är sant"
- Denna formulering gör mig aningen brydd. Vad är det egentligen som är skit? Är det mina 'lögner' som är skit? Är det mina egna, subjektiva, reflektioner som är - skit? Mig veterligen har jag inte vid något tillfälle medvetet ljugit om något, eller någon. Däremot kan jag självklart haft ett och annat faktafel. Om det däremot är mina åsikter som är 'skit' ökar min förståelse för formuleringen. Det är nämligen så att för mig är det helt ok om någon anser att jag tycker helt fel.....

"Bättre om du håller dig till fakta likt Mikael Noren och VIKFanCentral"
- Jag tycker Mikael och Danne gör ett alldeles utmärkt arbete med sin blogg. En blogg som sakta, men säkert, växer både i besökare och kvalitet. Jag är glad, å alla VIK-supportrars vägnar, att dessa unga män lägger ner ett sådant otroligt fint arbete för att tillfredsställa sina besökares informationstörst. Att både Micke och Danne dessutom är utomordentligt trevliga att prata och umgås med gör inte saken sämre...

"Gäller både i din blogg och på olika forum på svenskafans"
- Den sista delen av kommentaren gör mig faktiskt lite orolig. Här riktas inte bara kritik mot hur jag uttrycker reflektioner och tankar på min blogg, mitt personliga forum, utan inkluderar även Svenska Fans! Vad jag förstått råder åsiktsfrihet även i detta forum. Alla har därmed rätt att uttrycka sig, framföra en åsikt, delta i diskussioner, föra fram kritik, häckla, skoja och rent allmänt göra sig till. Jag har förståelse om kritik riktas mot min Blogg men köper inte att kritik riktas mot det jag skriver i "olika forum" på Svenska Fans. Varför? Är det återigen mina "åsikter" som upplevs störande? Tycker jag fel? Håller jag inte med i rätt sak? Är jag avvikande från normen? 

Avslutar med att uppmana alla som upplever min bloggs texter, eller inlägg på Svenska Fans, som stötande att INTE LÄSA det jag skriver! Det går alldeles utmärkt att INTE besöka min blogg. Det går även alldeles utmärkt att scrolla förbi inlägg på Svenska Fans som bara "innehåller skit och faktafel"....

Med vänlig hälsning: Olof "GurkOlle" Loklint..


2 kommentarer:

  1. Hej Gurkolle,

    Mycket starkt att ta upp detta orättfärdiga påhopp genom att helt objektivt belysa vad som kan ligga i det. Tyvärr finns det alltid och kommer alltid att finnas människor som brister i respekt för andra medmänniskor vilket denna persons påståenden vittnar om. I många fall tror jag att det bottnar i en bristande självrespekt och självmedvetenhet, helt enkelt en saknad insikt i tillvaron och samhällets förutsättningar.

    Jag vill också passa på att ge dig och din blogg mitt stöd om det kan vara till någon glädje. Jag tycker du har lite annorlunda vinklingar på många saker och nöjer dig inte med enkla "sanningar" utan vill komma ett steg djupare och sannare, skulle jag också vilja tillägga.

    Egentligen är det påhopp du råkat ut för bara ett bedrövligt tilltag som inte är värt att lägga någon vikt vid, MEN det finns ett stort upplysningsvärde i att faktiskt som du gör granska innehållet i påhoppet. Ser fram emot dina kommande analyser! Återigen TACK för en mycket bra blogg som ger mig en rikare tillvaro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningen till att jag valde att kommentera ovan beskrivna kommentar är att den inte på något sätt är unik. Fler än jag har drabbats av liknande kritik. Att få kritik ser jag som fullt naturligt. Det tillhör spelets regler då man sticker ut hakan i olika sociala medier. Däremot reagerar jag mot undertonen i kommentaren. Den att jag "inte får uttrycka min åsikt fritt" varken på min blogg eller "på andra forum". Där känner jag mig helt enkelt kränkt. Kränkt på mina medborgerliga rättigheter.

      Ingen, sägen ingen, ska behöva känna rädsla eller oro över att framföra åsikter oavsett om dessa åsikter passar in i den "givna mallen". Ingen, säger ingen, ska behöva känna skuld över att framföra sin egen syn på tingens ordning. Ingen, säger ingen, ska behöva ta skit i det fria ordets land Sverige. Om vi på olika sätt försöker sätta munkavle på varandra, när åsikter inte passar, är vi snart inte mycket bättre än de styrande i Nordkorea.

      Radera