3 november 2010

Västerås - Oskarshamn 5 - 2

- Det var det, som bonden sa och fjällade grodan!

Ja, ungefär så kändes gårdagens match mot uppstickaren Oskarshamn. Helt ärligt var jag kolugn på läktaren inför och under matchen. Varför? Tja, inför matchen intalade jag mig själv tre saker:

1. Vi vinner varannan match(förlorade senast mot Bofors).
2. Jensa Holström vaktar målet(ett eller annat bjudmål)
3. Oskarshamn kan inte vara så bra som det tror.(de måste få en svacka)

Lobbmålet
Det tog inte lång tid innan punkt två hade infriats! En lobb från mittzon, av Fleury, damp ned i klykan bakom en olycklig Jensa Holmström. Men ärligt talat tycker jag inte det var någon praktmiss av Jensa. Troligen såg han inte ens när Fleury flippade iväg pucken i en jättebåge mot målet. Anledningen till det? Precis i det ögonblick som Fleury skickade upp pucken mot taket skymdes sikten av en Oskarshamnsback. Man såg på Jensas reaktion att det var först när pucken var på väg ned, mot buren, som han fattade faran. Desperat försökte han glo ut genom gallret på masken men att se en puck, med strålkastarna i bakgrunden samt en läktare klädda med svarta stolar, var nog inte det enklaste! Förtvivlat gjorde han i sista sekunden en "hopprörelse" med överkroppen men då var det redan försent. Pucken seglade i en perfekt båge över och in i högra klykan! Så vackert - faktist!

Bjudmålet
Då tycker jag Sperrles fadäs vid Oskarshamns reducering till 2- 4 var värre. Otroligt nonchalant agerat av honom. Visst, Sperrle gillar att hålla igång spelet och pucken, men då får han banne mig spela med större marginaler! Först släpper han pucken bakom mål, sedan ställer han sig ivägen för Hellmersson, och det blir öppen gata för Oskarshamnsspelaren att åka förbi bägge två, snappa upp pucken bakom kassen, och lägga in den köksvägen! Korkat Sperrle!

Matchen
Första perioden var ganska jämn med ett visst övertag i chanser för gulsvart. Resultatet 2 - 1 speglade matchbilden väl.

Andra perioden dominerade vi stundtals och gick också fram till 4 - 1. Det var inte alltid så vackert spel men intensiteten i åkningen fanns hela tiden. Oskarshamn fick det motigt att freda sig mot alla gulsvarta spelare som for fram som bålgetingar och bromsade, tacklade, checkade.

Ett mål i powerplay var trevligt men i sanning borde vi gjort fler på alla de pp som vi bjöds. Stundtals riktigt uselt spel i pp - tyvärr.

Efter att Sperrle bjudit på reduceringen till 2 - 4 för Oskarshamn tappade vi plötsligt allt. Sista minuterna blev mest att försvara ledning inför periodvilan. Jädrans vad tunga OIK såg ut då!

Tredje perioden tycker jag var vår bästa. Stabilt spel i tjugo minuter. OIK kämpade, bökade, stångades, och gjorde sitt yttersta för att peta in en puck till utan att lyckas. Vi höll dem på behörigt avstånd från målchanser. Stark jobbat!

Som lök på laxen fick vår "McFlurry" hänga in sitt tredje mål för kvällen i öppen kasse. Nice!

Punkt tre
Lite besviken var jag nog allt på Oskarshamns insats. De var inte så bra som jag befarade. De såg lite sega ut genom hela matchen men ibland blixtrade de till och fick bra tryck mot oss. De har ett flertal riktigt bra forwards men denna kväll lyckades vi låsa deras spel genom aggresiv checking både i deras och egen zon.

Summering
En rätt trevlig match där jag inte kan bestämma mig för graden av prestation av vårt gulsvarta lag. Hur bra är vi/dom/gulsvart? Problemet, som jag ser det, är att vi under en och samma match kan visa upp flera olika ansikten. Ena stunden känns allt stabilt och bra. Bra pucktempo, bra passningar, fin skridskoåkning och stenkoll på händelserna. Man sitter i förarsätet. Plötsligt kan man dock tappa - allt! Fastna i egen zon och få ett jädra tryck mot sig. Backar får inte ut pucken ur egen zon , forwards duttar med trissan, och paniken spider sig!

En förklaring till detta kan givetvis vara skadorna på våra backar som tvingat oss till att låna in nya pjäser, ta in en och annan junior, samt att dessa inte hunnit spela in/ihop sig. Det blir säkert bättre!

Vi vann och vi vann rättvist! Vi var för dagen lite bättre än Oskarshamn över hela isen. Så enkelt kan man också summera det...

Matchens lirare:- Det återkommer jag till i nästa inlägg. Tänkte mig även komma med lite spelarkritik av våra inlånade spelare då..

5 kommentarer:

  1. det kan inte vara så att helmersson säger släpp pucken eller något?
    att sen sperrle inte har ögonen i nacken är en annan sak men att helmersson ser ryggtavlan på sperrle och borde själv kunna åka åt sidan.
    att skylla på sperrle är av mig bedömt helt fel då jag tycker det var bådas fel och att nu är det dags att bänka helmersson, han tillför ingenting!
    det måste ske när vi får de ordinarie backarna tillbaka..

    SvaraRadera
  2. Kan hålla med om att Helmersson har viss del i fadäsen, men, som målvakt måste man vara oerhört tydlig med sina avsikter när man lämnar buren...

    SvaraRadera
  3. Gurkolle

    Med all respekt men du kan ju verkligen inte hockey.

    Sperrles tavlar kan du lasta 50% Sperrle och 50% Helmersson.

    Vadå han ställer sig ivägen för Helmer?

    Helmersson gör sin tabbe med att inte kommunicera med Sperrle. Han måste säga till Sperrle, vad som sker.

    Sen åker Helmersson fel, Varför ska han ta den vägen han gör? Han ska in rakt på mål ingen annanstans.

    Sperrle har ryggen vänd mot spelet och behöver hjälp av backarna.

    Sen att Sperrle sen inte har 100% koll på var han lägger pucken får han ta på sig. Så får m,an itne göra. Därav 50% Sperrle och 50% HElmersson.

    Jag kan garanterat säga till dig att flera spelare (ej i VIK eller IKO) och flera hockeyprofiler och experter säger samma sak.

    SvaraRadera
  4. Intressant hur man kan uppfatta saker olika. Från den position där jag stod tolkade jag situationen på mitt sätt. Hade vi fått se en repris på fadäsen vore det lättare att avgöra vem "som hade mest fel".

    För övrigt har jag aldrig utgett mig för att vara någon expert på ishockey:) Allt jag skriver är mina egna reflektioner, intryck och tankar.

    Du ska dock ha en sak väldigt klar för dig. Jag gillar verkligen Sperrle som målvakt! Det förhindrar dock inte att man kritiserar honom när han gör en "groda"!

    För övrigt tycker jag det var trevligt att du tog dig tid att skriva en kommentar..

    SvaraRadera
  5. Gurkolle:

    Kolla reprisen på viks hemsida där highlightsen finns. Kolla på den flera gånger. Jag kan lova dig att du kommer få en annan uppfattning.

    Tacvk förresten för en grymt bra blogg.

    SvaraRadera