19 november 2010

Mårtensson vs JLPG


Mårtensson vs JLPG

Det är nästan parodiskt vilken uppmärksamhet "fighten" mellan Leksands JLPG och vår egen V. Mårtensson fått i olika medier. En sak är därmed också bekräftad: - Man kan definitivt inte anklaga media för att vara nyanserade i sin rapportering av händelsen!

Det är många "tyckare", "experter", och för all del vanlig folk, som tyckt till i frågan och åsikterna går isär huruvida det var den ene eller den andra som "vann" fighten. Som om det skulle ha någon större betydelse! Syftet med dessa slagsmål är inte i första hand att vinna utan att skapa ett avbrott som stör motståndarnas rytmen, och fokus, och i bästa fall få det egna laget att vakna till. Med andra ord spelar det ingen roll hur utgången blir i själva slagsmålet.

Man kan inte förneka att det denna gång var gynsamt för de gulsvarta att V. Mårtensson kastade handskarna för efter detta lyckades laget lyfta upp spelet en aning och fick därmad stopp på Leksands dominans i perioden.

Men det var inte bara av godo sett ur mitt perspektiv. JLPG var nämligen den back i LIF som visade upp en stor tröghet i spelet i egen zon där han ofta slängde iväg puckar utan adress när han blev lite pressad. På det viset var det lite synd..

Vad jag då tycker om denna typ av uppgörelser? Tja, jag är väldigt kluven. Om det handlar om att gå in och skydda en medspelare som utsätts för "övervåld" eller om V.Mårtensson själv får en tjyvsmäll och tänder till, då finns det någon form av rättfärdighet över det hela. Om V.Mårtensson däremot hemfaller till att dra igång slagsmål med syftet att "bjuda på underhållning" då blir det bara patetiskt och fel...



13 kommentarer:

  1. BIG VIC PATETISKT ? Om någon är pateiskt är det du med dina åsikter om honom och slagsmål på matcher. Läs vad Bo Wallin andra hockey kunniga bloggare samt vad många andra tycker och tänker om detta och BIG VIC.Nej du GurkOlle lägg ned ditt hockeysnack och börja skriva om dans,balett eller blommor.Hockey har du INTE koll på

    SvaraRadera
  2. "Anonym sa...
    BIG VIC PATETISKT ? Om någon är pateiskt är det du med dina åsikter om honom och slagsmål på matcher. Läs vad Bo Wallin andra hockey kunniga bloggare samt vad många andra tycker och tänker om detta och BIG VIC.Nej du GurkOlle lägg ned ditt hockeysnack och börja skriva om dans,balett eller blommor.Hockey har du INTE koll på"

    Det var en käftsmäll det! Ojojoj!!

    SvaraRadera
  3. Hmm, Anonym vågar inte ens visa hans rätta jag..det är däremot patetiskt.

    I detta fall gjorde BIG VIC helt rätt och han plockade med sig en i vanliga fall mycket bra och stabil back, precis som Hersey sist.

    Detta tillhör hockey och om det dessutom hjälper laget så ser jag inget problem alls med Mårtensson, han gör det han skall och det han är bäst på..psyka spelare och media.

    Att media uppmärksammar det så mycket är nog för att det var just JLPG och inte "Berta" som stod på andra sidan...hockey har fått en ny "kung".

    Skulle inte förvåna mig om "NHL-scouter" får nys om detta...

    SvaraRadera
  4. Anonym: Tycker nog GurkOlle är ganska rätt ute när han skriver om ishockey på en hockeyblogg. Frågan är om inte Fröken Anonym hamnat på fel ställe då slagsmål verkar vara ditt gebit. Jag rekommenderar varmt att du överger hockeyn och satsar mer på MMA och andra hjärncellsbefriande kram- och pusskalas.

    Att VIK tjänade på fighten behöver ju inte innebära att alla gulsvarta tycker det är tufft med uppgjorda fighter som uppkommer för att stärka en individs ego.

    SvaraRadera
  5. Gurkguda
    Om inte ens bloggarn (GurkOlle) "visar sitt rätta jag" som du skriver.Varför skall då vi som kommenterar bloggen visa vem vi är ? Att dölja sig bakom en påhittad nic är inte att "visa sitt rätta jag" det måste väl även du hålla med om Gurkguda ? Vem är du själv ?

    SvaraRadera
  6. OK, Anonym. Jag benäms Gurk-ali och skriver på GurkBurken och är VIK.are. Det går att läsa bakåt vad jag tyckt och skrivit.

    Nu till dig. Presentera dig eller försvinn ynkrygg.

    Angåend BIG VIC så slåss han ju inte vanligen enbart för att ha ngt kul att göra. Han kan däremot stå upp för lagkamrater och VIK när det behövs. Att ta den senaste fighten gör att han slipper ta många figher i framtiden. Många tänker sig för nu och därigenom minskar nog antalet figher. Inget ont som inte har ngt gott med sig.

    Och det känns ju inte direkt som han är någon större fara för motståndarnas lilla 176 cm och 78 kg tunga spelare.

    SvaraRadera
  7. Gurk-ali Precis det jag tycker och skriver om BIG VIC.Läser du blogen tycker bloggarn precis tvärtom. Jiddra inte med mig

    SvaraRadera
  8. Så här skrev jag i mitt inlägg:

    "Om det handlar om att gå in och skydda en medspelare som utsätts för "övervåld" eller om V.Mårtensson själv får en tjyvsmäll och tänder till, då finns det någon form av rättfärdighet över det hela.

    Om V.Mårtensson däremot hemfaller till att dra igång slagsmål med syftet att "bjuda på underhållning" då blir det bara patetiskt och fel..."

    Förstår inte problemet?

    Vad jag menar är att Svensk ishockey är inte betjänta av att ta efter de avarter som finns/fanns i NHL. Där fanns tidigare spelare vars enda uppgift var att gå in ett byte och slåss för att roa publiken!

    Med andra ord:
    - Om man tolkar det jag skrev på ett korrekt sätt så framgår det att jag inte är enbart negativ till att V. Mårtensson tar en fight.

    - Det jag däremot är negativ till är att V. Mårtensson BARA ägnar sig åt att SÖKA efter en fight för dess/sin egen skull!

    Ska det var så svårt att förstå?

    För övrigt är jag en stor vän av alla former av kampsporter där man får använda armbågar, nävar, fötter, sparkar, knän etc. Men då har man inte skridskor på sig...

    SvaraRadera
  9. Du skriver följande Olle

    " - Det jag däremot är negativ till är att V. Mårtensson BARA ägnar sig åt att SÖKA efter en fight för dess/sin egen skull!"

    Du vet alltså att Mårtensson ägnar sig åt och söker fajt för dess/sin egen skull ? Olle börja spela på trav eller köp trisslotter. DU är född med gåvor som kan ge dig rikedom. Sluta för guds skull påstå saker som DU INTE har någon som helst koll på. Ju mer du snackar och skriver blir du mindre trovärdig. Sluta jidra

    SvaraRadera
  10. Olle lägg ner innan du gör bort dig helt.Jidder och skjit från dig jämt

    SvaraRadera
  11. Du är välkommen att tolka det jag skriver på vilket sätt som helst. Men vad du än säger, skriver, påstår så kommer jag aldrig någonsin välkomna mer våld på isen - för dess egen skull - eller för att roa publiken!

    Men som tur är lever vi i ett demokratiskt land och alla har rätt till sin egen uppfattning. Jag har min och du har din. Jag respekterar din uppfattning, men, du respekterar inte min.

    Ur det perspektivet är du den odemokratiske...

    SvaraRadera
  12. För övrigt ser jag nu ett syftningsfel i den text du refererar till:

    "- Det jag däremot är negativ till är att V. Mårtensson BARA ägnar sig åt att SÖKA efter en fight för dess/sin egen skull!"

    Det ska självklart vara:

    "- Det jag däremot är negativ till är om V. Mårtensson BARA ägnar sig åt att SÖKA efter en fight för dess/sin egen skull!"

    Nu förstår jag vad du hängde upp dig på!

    SvaraRadera
  13. Anonym

    Du är alltså en fegis. Nicknamn????
    Klubbtillhörighet???? Fegis

    SvaraRadera