18 januari 2010

Leksand + Finland = Blåvitt!



Toni Virtanen?

Så har du Leksand värvat - igen. Denna gång kommer nyförvärvet från andra sidan havet. En finländare anländer och ansluter minsann. Toni Virta är namnet. 37 år är åldern. En tydligt taktikvärvning. En markering att nu är det allvar. Denna gång tänker tydligen inte Leksand slarva bort sina möjligheter i den kommande kvalserien.

Enligt ryktet är denne Virtanen en förträfflig tvåvägsspelare med betoning på det defensiva. Något som tycks ligga i linje med vad tränaren "Strumpan" arbetat med hela säsongen. Ett starkt defensivt arbete med offensiv spets. Det nya Leksand. Strumpans strategi kan banne mig vara ett vinnande koncept. Visst, denne Virtanen är inget att bygga ett framtida lag omkring, men det kan bli en otroligt viktig pjäs i den kamp som kommer utspela sig i kvalserien.

Det enda som jag tycker sviktar i Leksand är målvakstspelet. Jodå, Joakim Eriksson är duktig, men, han har aldrig tidigare fått axla ett så tungt ansvar som nu närmar sig. Kommer han kunna göra det som Eddie Läck inte klarade av. Svara upp mot de enorma förväntningarna som finns? Problemet, som jag ser det, är att om Joakim Eriksson misslyckas då finns det ingen bakom honom som kan gå in och rädda laget. Där har vi nog Leksands akilleshäl - andremålvakten(Timo Leinonen).

Trots allt tror jag att Leksand har en rejäl chans att ta klivet upp i ES denna säsong. Frågan är bara vilka lag från ES som kommer ta upp kampen? Det mest troliga är att Rögle och SSK åter ramlar ned i kvalserien och det skulle definitivt gynna Leksand. Så, mitt tips, denna måndagskväll i januari är att LIF äntligen fixar avancemang till ES!

Någon som tror annorlunda?

5 kommentarer:

  1. Jag är skeptisk, hönsgårdsförsvar, jag saknar lirarnas lag. Men blir det så, så är alltid 30 + sex nollor alltid välkommet i klubben, men gud så tråkig hockey.

    SvaraRadera
  2. Om man inte kliver upp med ryggsäckshockeyns ansiktet utåt, hotpants Strömberg så gör man det aldrig. Leffes hockey funkar i AS och KS, men inte mer. Bevisligen!

    SvaraRadera
  3. Svårt med det ihlåliga försvaret, Elitlagen klarar kvalet igen.

    SvaraRadera