15 februari 2011

Mats Waltin - Mulle Meck - Morfar

 Fort ska det gå..


Alla minns vi den underfundige och sympatiske Mulle Meck. Mannen som kunde skapa vad som helst ur ingenting. Lite av samma uppdrag som en tränare i ishockey har. Det vill säga att bygga något. I detta fall ett lag.

Än så länge har vi inte kommit riktigt så långt i vårt "bygge" som jag förväntat mig. På något sätt känns det som som vi fastnat. Fastnat i ett mantra. Mantrat är  - fart! Fart, fart, fart! Fullt fart och halv fart och massa fart. Fart, fart, fart. Alla måste åka fort, fort, fort och fort. Överallt. Fort är inte fort nog. Det måste gå - fortare. Rysligt fort. Otroligt fort.

Ibland känns det som det går för - fort.

Men å andra sidan är jag inte utbildad tränare. Knappt utbildad alls. I något. Men fort går det inte för mig i alla fall. Snarare segt. Långsamt. Tur man inte är tränare med dessa egenskaper. Hur skulle det se ut?

Men ofta gör jag saker rätt - i all min plågsamma långsamhet.  Min Morfar sa till mig att den som har bråttom alltid får långa arbetsdagar! Det begrep jag inte. Inte på en gång. Men efter en stund - begrep jag. Vad han menade var, eller insinuerade, att den som hade bråttom är en slarver. En slarver som inte gör saker rätt. Gjorde man inte rätt fick man jobba ännu fortare för att göra om det som blivit fel. Och då blev men dubbelt så trött. Vad Morfar egentligen antydde var att man skulle använda huvudet. Hjärnan. Tänka till lite. Morfar vet, eller visste inte, att ishockeyspelare inte förväntas tänka. Hur många gånger har man inte hört att "spelaren missade chansen för att han tänkte för mycket"

Undrar jag vad min Morfar skulle sagt om spelarna i Gulsvart? Troligen "ha inte så bråttom grabbar" kan jag tro. Sedan skulle han ta sin obligatoriska vilostund på kökssoffan. Han trodde nämligen mycket på att vila var bra för återhämtning mellan passen i ladugården, åkern och potatislandet. Det gällde att inte bränna ut sig.

Men vad vet en Morfar som en tränare inte vet? En tränare med fin utbildning och diplom på väggen - typ. Nä, det är nog tur att Morfar inte är tränare för dagens Gulsvart. Hur skulle det sett ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar