16 oktober 2013

Inför SSK #2

Nu ska de betvingas, övervinnas, plattas till..


Inte en dag utan ishockey. Så som det ska vara. Fick in lite mer material inför mötet med SSK i kväll och måste naturligtvis lägga ut detta till alla och envar. Här hålls det inte inne med hemligheter eller information som kan gagna informationstörstande supportrar till VIK Västerås HK.

Innan ni läser dagens frågor till ännu en SSK-supporter kan jag kanske ställa en fråga så här rakt ut i etern: 
- Vem i VIK är det som styr? Någon som vet? Jag vet inte, bara anar och tror. Är det Niklas Johansson i sitt ämbete som sportchef som har agendan som gäller eller är det tränaren Joakim Fagervall? 

Att jag torgför denna frågeställning bottnar i mina tankar, rent generellt, om vem det egentligen är som bestämmer färdriktning för en förening, hur truppen ska se ut, hur det ska spelas på isen etc. Ibland får jag ett intryck av att det inte alltid är balans i de beslut som tas. Beslut som i slutänden ska mynna ut i sportsliga framgångar.  Så frågan är - Vem är det som bestämmer över den trupp som fins och vilka spelare som ska lånas ut, lånas in, osv. 

Känner att jag skulle kunna skriva flera inlägg om denna frågeställning. Tycker nämligen det är väldigt intressant.

Men nu till frågor som fått svar av ännu en kunnig, och sympatiskt, SSK-supporter. Denna gång är det Andreas Häggström som är kallad till rakning:

-----
Vad hade du för förväntningar på laget inför denna säsong?
– Jag hoppades på en playoffplats. Tror jag tippade SSK 6:a och det är ju fortfarande fullt möjligt.

Hur nöjd är du med lagets tabellplacering just nu?
– Oerhört missnöjd men samtidigt är det inte många poäng upp i tabellen. Och om jag ska vara ärlig så är det inte just tabellplaceringen som gör ont – det är hur det har sett ut på isen. Alla tappade trepoängare där vi lett matchen med två mål men tappat i tredje perioden, och så vidare. Det är nog mest spelet som gör ont.

Har inte SSK  en bättre trupp än vad tabellen visar?
– Det har man absolut men truppen är för tunn. Det finns ingen konkurrens i nuläget och då blir spelarna bekväma. Jag tror ju dock att Ströwall hade negativ inverkan på laget och att det i slutänden påverkade hur man agerade ute på isen. Förhoppningsvis vänder det framöver.

Finns det spelare som inte levererat, underpresterat?
– Tre grundbultar som inte har levererat är Fredric Andersson, Johan Andersson och Robert Carlsson. "Robban" har väl en pinne på elva matcher och en jädra massa minus. Det håller bara inte. Just de tre måste leverera om det här ska gå. Sedan har vi Damien Fleury som inte riktigt har matchat fjolåret. Det beror dock på att vi inte har någon som kan lägga de passningar som han behöver – han är som bekant ingen playmaker, direkt. Men så fort vi får tillbaka skadade Mario Trabucco kommer det att lösa sig någorlunda. Det blir som ett nyförvärv.

Vad tror du behövs för att väcka livet i laget, börja vinna matcher?
– Ett tränarbyte. :)

Hur väntat var det för dig att er tränare Johan Strömwall fick kliva åt sidan/få sparken?
– Mycket väntat. Jag hörde i våras att det pratades om att Sörensen skulle ta över redan då, men att klubben valde att fortsätta med Strömwall. Tydligen hade man pratat rätt intensivt om ett byte men sedan valt att inte gå hela vägen ut. Ett felbeslut, enligt mig. Det har synts långa vägar att något är fel. Det har synts i varje byte. Och då är det dags att göra något åt saken. För den sakens skulle tror jag dock inte att SSK helt plötsligt blir en maskin och vinner allt bara föra att man har bytt tränare. Det kommer att ta tid att ställa om.

Hur kommer matchen på onsdag sluta?
– SSK förlorar men med hedern i behåll. För en gångs skull.

Tror du årets sensationslag Karlskrona kommer hålla hela vägen till KS denna säsong?
– Svar ja. Och jag tippade redan inför säsongen Karlskrona högt. På playoffplats. Så där sätter jag en fjäder i min hatt.

Något lag i årets serie som överraskat positivt eller negativt i dina ögon, förutom KHK?
– Asplöven. Jag vet inte riktigt hur de gör. Deras lag är ytterst mediokert, tycker jag. 

Hur tror du serien slutar, nu när du ser dagens tabell. Vilka tre lag kommer ligga i topp?
– Västerås, Karlskrona, Djurgården.
// Andreas Häggström @Materialspelare 

Bloggen tackar för svaren och hoppas självklart att Andreas får se ännu en hedersam förlust för sitt SSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar