3 april 2010

Vår!

Under morgonens obligatoriska promenad med hundarna insåg jag med viss häpnad att så var fallet. Våren är här! De ofantliga drivor av snö som till alldeles nyligen omgivit oss i vardagen har krympt till intet. Istället syns nu stora frilagda ytor med de första antydningarna till grönska. Vem kunde tro det? Att vintern till slut skulle ge vika ännu en gång. En vinter som inte funnits i mannaminne. En vinter så omfattande och närvarnade att man häpnat. En vinter som fått handlare att gnugga händer av förtjusning ända tills alla snöskyfflar tog slut.

För så här var det. Mitt i denna vinter flyttade vi till ett nytt boende. Från två trappor upp till platt på marken med egen tomt. Plötsligt var man på ett påtagligt sätt involverad i snö och vinter på ett nytt sätt. Altantaket fick skottas både en och två gånger. Men trevligt var det - på något sätt. Om inte annat gillade våra hundar denna nyordning. Busa i meterhög snö är tydligen hundars favorit!

Men nu är det som sagt - vår!

Och banne mig om det inte känns alldeles förbaskat trevligt. Det är nästan så det spritter en aning i gubb-benen. Snart är cykelbanor rensopade och man kan anträda en ny säsong med Inlines. För så är det. Undertecknad har flera passioner och en av dem är att rulla fram på stadens alla cykelbanor med Inlines. Grymt skönt.

Idag spelas visst ishockey igen. Ärligt talat känner jag mig lite ambivalent. Ska man ta sig an våren med alla dessa nödvändiga sysslor, eller, ska man låta sig lockas till att följa slutspelet i ishockeyn? Ärligt talat börjat mitt intresse för pågående matcher i både kvalserien och SM-slutspelet tryta. Visst är det spännande och intressant på många sätt och vis men problemet är uppenbart. Har man inget eget lag med i detta race känns allt lite konstlat. Som att sätta sig till bords utan att vara hungrig, att lägga sig för vila utan att vara trött, att  läsa samma bok för tredje gången - typ!

Som sagt var. Vankelmodet har mig i sin makt och beslutsångesten är kännbar. Tror banne mig jag sadlar på mig ett par stövlar och trampar rakt ut i "spenaten" med hundarna. Sedan får vi se vad man väljer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar