16 juni 2011

In med skatorna i klacken!

Alla fåglar låter inte vackert...


Sommar, sommar, sommar! Ja, det är faktiskt sommar. Det mesta prunknar i min närhet. Det spirar och det gror. Det är nästan så man kan höra hur klorofyllet rinner till i allt det gröna. Insekter, av alla sorter, gör sig påminda i min omedelbara närhet. Humlor dyker ut och in i de blommor som praktfyllt omgärdar min altan. En och annan geting gör vilsna överflygningar över bordet och söker något mumsigt att förtära. Småfåglar slår sig ned på staket och i buskar och sjunger sin egen lov till sommaren. Det mesta är så underbart idylliskt rofyllt och avslappnande. Om det inte vore för  - skatorna! 

Visserligen är skator praktfulla och sevärda i sin enkla skrud av svart och vitt men visst måste vår Herre varit på sitt sämsta humör när han fullbordade denna skapelse! Varför lät han annars bli att begåva även denna art med lite skönsång? Strax utanför vår lilla täppa står ett grandiost rönnbärsträd. Detta träd har visat sig vara den mest naturliga samlingsplatsen för områdets alla skator. Dagligen och stundligen slår de sig ned och framför sina spekulationer om livets allt. Under långa stunder pratar de på - obönhörligen. Sällan tycks de vara enade i någon frågeställning. Allra mest tycks de gräla. Om vad, kan man undra? Kanske om den bästa platsen i trädet, om meningen med fågellivet, eller rent av är de bara grälsjuka, missunnsamma, och vill ha det som någon annan har? 

Rent generellt kan jag erkänna att jag känner stor sympati med de flesta arter i vår Herres hage. Alla har de en funktion att fylla. Trots det börjar jag allt mer känna vissa invändningar mot dessa skator som håller mig sällskap. Måste de låta så förbaskat - illa? Med tiden blir det en aning tröttsamt att lyssna till deras skrän. 


Det är då jag inser att det vore inte så dumt att försöka engagera dessa våra flygande vänner så att deras "skrän" kommer till gagn och nytta. Gör dem till medlemmar i klacken och genast får vi än mer drag på läktaren? Kanske kan man med lite färg och pensel snabbt göra om dem från svartvita till gulsvarta! Sedan kan laget förära skatorna en avbild på sina matchtröjor. Se där en tanke som plötsligt kom till mig och som jag frikostigt delar med mig av...

För övrigt misstänker jag att skatorna samlas just i nämnda träd bara för att övervaka vår katts rörelser. Den stackarn kan inte röra sig utomhus utan att bli ivrigt omsjungen av skatorna. De förföljer honom vart han än går och roar sig ofta med att försöka dra honom i svansen(!). Man kan inte beskylla dem för att sakna mod i alla fall...

Så, in med alla skator i klacken...

Till sist tror jag att Leksand kommer floppa igen. Åtminstone om kan ska tro på vad skatorna sagt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar